Eskilstuna flygplats vill växa

Publicerad den 17 oktober 2013
Kommentarer
Eskilstuna har en flygplats utan linjetrafik. Men nu pågår en utredning om förutsättningarna för att lokalisera allmänflyg och affärsflyg till Kjula flygplats. Den bygger i sin tur på de planer som finns att göra flygplatsen till ett fraktnav.

Allmänflyget i stockholmsområdet är i princip utan hemflygplats sedan både Barkarby och Bromma stängts för det privata flyget. Nu har Eskilstunas flygplats Kjula seglat upp som ett tänkbart alternativ. En utredning ser just nu över vilka möjligheter som finns att ta emot både allmänflyget och en del av det tyngre affärsflyget som idag använder Bromma och Arlanda. I dagsläget har flygplatsen tillstånd för 27 400 starter och landningar vilket är betydligt mer än behovet.

Det är inte första gången som Kjula räknas in i diskussionerna om flygplatsutbudet i stockholmsområdet. Eskilstuna ligger inom en radie på tio mil från Stockholm. Det placerar flygplatsen på ungefär samma avstånd som Skavsta och Västerås.

Utredningen beräknas vara färdig innan årsskiftet och skulle det bli aktuellt med att utöka 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Östgöte
2013-10-17 23:07

Mycket bättre förutsättningar än Skavsta, järnvägen finns redan, läge inne i landet ger mkt större upptagningsområde.
Det är väl bara att dra igång.

Ulf Darenius
2013-10-17 12:59

Eskilstuna Flygplats kommer inte bara vara ett fraktnav utan har med sina infrastruktur investeringar, järnvägen 900 meter från tänkt terminal område samt 800 från motorvägen, det mest optimala läget i Mälardalen som en stor aktör på passagerar sidan.
Med tåget tar det ca 45 minuter till Stockholm C och 1 timme till Örebro.
Den investering som sker runt flygplatsen, ca 300 milijoner kronor, som är klar hösten 2014 kommer också att stärka Eskilstunas roll som logistik center.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten