EU, luftfart och säkerhet

Publicerad den 31 januari 2006
Kommentarer
Engelska språket skiljer mellan safety och security, där safety betyder att teknik och människor skall fungerar tillfredsställande, medan security är den säkerhet som avser att hålla terrorister borta. I det följande avses enbart säkerhet = security.

Luftfarten har många som berörs av regler och förordningar, oftast kallade intressenter eller "stakeholders". Intressenterna är många och ibland förenar de sig när gemensamma intressen så påkallar. Ju fler lagar och förordningar som skrivs, desto större blir behovet av att tidigt bli tillfrågad, så att inflytande och påverkan kan ske på de blivande lagarna.


I takt med att intressenterna uppfattat EU (såväl kommissionen, parlamentet som ministerrådet), som en lagstiftare vars kunskapsmassa behöver öka ordentligt, har deras oro stigit för att bli överkörda och förbigångna.

Mot bakgrund av Kommissionens lämnade förslag till revidering av EU.s security lagstiftning, COM (2005) 429, har en lång rad intressenter, såsom IATA, ERA (European Regions Association), ECA (European Cockpit Association) och ACI (Airports Council Association), gjort ett gemensamt policyuttalande i fem punkter,



  • Här är budskapet, “vi vill bli formellt konsulterade, alltid och fortlöpande under hela lagstiftningsprocessen”. För närvarande sker kontakterna enbart sporadiskt. En rådgivningsgrupp borde bli inskriven i den juridiska processen.


  • Konsekvensanalyser måste göras i förväg av de planerade åtgärderna, så att dessa får avsedd effekt till rimliga kostnader och arbetsinsatser. På denna punkt är intressenterna oroliga med tanke på en del av Kommissionens övriga lagar på luftfartens område.


  •  Finansiering av föreslagna åtgärder skall ske över statsbudgeten och skall inte, liksom för alla andra tidigare lagar, bekostas av luftfartssektorn själv, dvs av flygresenärerna.


  • “One stop security.” När människor och bagage har undersökts första gången, skall det räcka. Syftet uppnås genom att skapa ett enda security -område inom EU med gemensamma bestämmelser.


  • Balans skall råda mellan de principer som föreskrivs i ramförordningar och de detaljerade villkor som sedan följer.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten