Europa rensar luftvägarna

Publicerad den 7 mars 2006
Kommentarer
Några frågor är viktigare än andra på flygbolagens ledningsgruppsmöten. Lönsamhet, personalproblem, miljöfrågor, kapacitetsproblem och förseningar, brukar vara stående punkter högst upp på dagordningen.

Villkoren för de tre sistnämnda problemen kan förbättras väsentligt genom en mer rationell hantering av flygplanen i luften. Ytterligare en grundläggande förutsättning för flyg, nämligen säkerheten, kan också få en uppsida.

ATM, Air Traffic Management, är nyckelordet som det närmaste året kommer att finnas på allas läppar inom flygvärlden.

Vad som står på spel är inget mindre än skapandet av ett nytt ATM för Europa, anpassat för 2000-talet. Tidsplanen sträcker sig fram till 2020 och handlar i korthet om att minska antalet flygkontrollområden, samt minska de idag helt eller delvis förbjudna områdena för civil luftfart.

Att övertala militärmakten runt om i Europa att maka på sig, har visat sig vara en hittills övermäktig uppgift. Idag flygs därför många onödiga omvägar med kapitalspillan, tidsfördröjningar och helt onödiga miljöutsläpp som följd.

EU – Kommissionen beräknar att de växthusskapande gasutsläppen kommer att minska med 4-6 % genom de planerade åtgärderna och med en beräknad fördubbling av flygtrafiken i Europa fram till 2025 är behovet EU-flaggauppenbart.

Det hela började 1999 när Kommissionens dåvarande transportkommissionär Loyola de Palacio genomdrev the Single European Sky Project att genomföras i tre faser, från 2005 fram till 2020. Utmaningen är stor och problemen många, men drivkraften för alla är att Europas flygindustri helt enkelt måste lyckas. Det är förutom en ekonomisk och teknisk nödvändighet, också en krass miljömässig överlevnadsfråga på sikt.

Bråk förekommer mellan industrin, nationella regeringar och regelmakarna i Bryssel om vem som skall hålla i taktpinnen, hur finansieringen skall ske och graden av inflytande för var och en, men återigen drivs parterna samman av det existensiella trycket. Mycket står på spel och vinnare och förlorare bland nuvarande aktörer är ännu inte utsedda.

Eurocontrols framtid är osäker och starka röster finns inom EU för att öka funktionen för nuvarande säkerhetsorganisation EASA i Köln, till att också omfatta ATM.

Under tiden har grannländer redan börjat samarbeta. UK och Irland har börjat integrera trafikbevakningen över östra Nordatlanten, Sverige och Danmark avser inleda ett utredningsarbete för att slå ihop sina luftrum och i Alperna samarbetar Schweiz, Österrike och Frankrike i ökande grad.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten