Europas största lågkostnadsbolag väljer Airbus !

Publicerad den 14 oktober 2002
Kommentarer
EasyJet bekräftar nu ett avtal köp av 120 stycken Airbus A319 med option på ytterligare 120. Man har fått stora rabatter men flygplanen kostar ungefär 230 miljoner per styck. Efter 45 dagars förhandlingar faller valet alltså på den europeiska Airbus som nu ser ut att på allvar ge sig in på lågkostnadsmarknaden där Boeing (se bilden ovan) tills nu varit nummer 1. Kontraktet skall dock först godkännas av aktieägarnas godkännande men det är nog en formsak. EasyJet är representerat i en debatt på årets Flyg med Framtid i Stockholm den 28 november. (Bilden: Boeing 737-700 som är easyJet/GOs nuvarande flygplantyp)

Kontraktet innehåller i huvudsak följande:
Beställning av 120 A319 för leverans från september 2003 och under 5 år.
Möjlighet att till ett förhandlat pris köpa 120 A319 t o m 2012.
Flygplanen skall ha 150 stolar med möjlighet till 156 jämfört med Boeing 737-700 som har 149.  Möjlighet att gå upp till större Airbus 320/321 till förhandlade priser.


EasyJet meddelar att man ser följande fördelar:
Priset är väsentligt lägre än att fortsätta att köpa Boeing 737-700
Kostnaden att flyga bedöms vara 10% lägre än motsvarande med Boeing 737.700 i passagerarkilometer. Airbus kommer att assistera vid implementeringen så att det inte blir dyrare än Boeing-alternativet


Airbus A319 kommer att introduceras med början på easyJets bas i Geneve i augusti 2003 och användas i kombination med Boeing för full flexibilitet. EasyJets grundare och ordförande Stelios Haji-Ioannou,  kommenterar affären:


-Som största aktieägare i easyJet var jag ställd inför dilemmat att antingen följa den nu rådande visheten på marknaden och hålla aktieägarna nöjda på kort sikt, eller göra det som är bäst för dem i långa loppet. Styrelsen beslöt att göra det som är rätt. Vi vägrade att betala överpris för att kortsiktigt öka aktievärdet. Det skulle vara ett sätt att misshus-hålla med bolagets resurser.
I slutändan måste lågkostnadsbolag se till att man förblir just ”low cost” genom att inte slösa med pengar. Att hålla sig till gammalmodiga slagord som att ”lågkostnadsbolag flyger bara med Boeing” minskar inte kostnader. Denna order är så stor att vi vill att aktieägarna skall rösta om den. Jag kommer personligen tillsammans med toppledningen att tala med aktieägarna om fördelen med denna affär.
Jag har tittat få flera referenspunkter på priser på flygplan inklusive våra 44 Boeings, offerter till GO före vårt köp av bolaget och Ryanairs affär och jag är övertygad om att vi gjorde rätt som väntade. Efter att vi köpt GO som var en av få potentiella köpare av ett stort antal flygplan, så har vi utnyttjat den situationens fulla potential. För fyra år sedan, som ett litet flygbolag, köpte vi 15 Boeing 737-700 utan att ha någon konkurrerande leverantör. Idag när vi köper 120 flygplan på en konkurrensutsatt marknad får vi dem för 30% lägre pris per säte än 1998 om vi justerar för inflationen.
Jag har också följt den stora framgången som Jetblue (lågkostnadsbolag i USA) har med Airbus i USA. Airbus erbjuder en mycket bra, komfortabel kabin för passagerare med god tillförlitlighet och låg bränsleförbrukning. Den bredare mittgången innebär snabbare på och avstigning av passagerare och därmed kortare markstopp. Vi har också möjlighet – om vi önskar det i framtiden – att växla upp till den större Airbus A320 med 180 stolar eller A321 med 220 stolar.  


Ray Webster, easyJets VD tillägger:
-Efter en omfattande undersökning och flera förhandlingsrundor med Airbus och Boeing är styrelsen övertygad om att vi har uppnått en fantastisk affär som leder till en stegvis reducering av kostnader. Airbus har demonstrerat en entusiasm att göra affärer med oss som överträffar tidigare erfarenheter. Vi tror att hela den affär som de erbjudit oss och deras vilja att understödja kostnader för introduktionen av det nya flygplanet till vår flotta, överstiger nackdelen i komplexitet med att  operera två flygplantyper.



Airbus VD Noel Forgeard, säger följande: Jag känner mig hedrad av easyJets beslut. Airbus 319 kommer att göra ett enastående jobb för easyJet och ge passagerarna bättre komfort, högre tillförlitlighet och oslagbar ekonomi som kan ge lägre priser. Det skall bli spännande att gå in I ett långsiktigt samarbete med ett av världens mest dynamiska lågkostnadsbolag.


EasyJet är representerat på årets Flyg med Framtid i Stockholm den 28 november.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten