Featured article image

Extremt bra månad för Airbus

Publicerad den 2023-07-09 00:00av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-01-15 21:11
Kommentarer
I juni fick Airbus beställningar på 902 flygplan. Produktionstakten var imponerande 72 levererade flygplan – men hur ska Airbus lyckas leverera alla dessa flygplan?
Airbus levererade 72 flygplan till 48 kunder i juni, vilket innebär totalt 316 levererade flygplan under det första halvåret och ett genomsnitt på 47 flygplan per månad. Det är ett toppresultat om man tittar på de senaste fem åren. Av de 72 levererade flygplanen var 63 single aisle, medan två A330-900 gick till två leasingföretag och sju A350 till bland annat Iberia och Qatar. Airbus siktar på 720 leveranser i år.
Den imponerande beställningssiffran på 902 flygplan bestod till största delen av de enorma beställningarna från Air India (244) och IndiGo (500). Nettoordern för första halvåret 2023 är därmed 1044 flygplan. A321neo står för 50 % av beställningarna.
Tendensen är tydlig att branschen går över till att beställa single aisle-flygplan till rutter som tidigare reserverats för widebody-plan. Airbus data visar att de totala beställningarna för A321neo hade nått 5 163 sedan den lanserades, vilket överträffar A320neo som dess mest sålda jetplan. Trettio år efter Airbus A321:s första flygning har A321neo därmed tagit över som flygplanstillverkarens mest populära modell.
Värt att notera är att det isländska flygbolaget Icelandair har beställt 13 Airbus A321XLR. Den nya modellen kommer inte certifieras förrän 2024 och förväntas börja flyga 2029. Icelandair har tidigare haft Boeing 757-200 som stomme i sin flotta, men verkar nu vara på väg att ersätta den åldrande 757-flottan med A321XLR. 
Airbus visade upp sin nya A321XLR (eXtra Long Range) narrowbody på Paris Airshow. Flygplanstypen anses vara ett mycket ekonomiskt flygplan som kan öppna nya lönsamma  rutter runt om i världen. Cirka 550 Airbus A321XLR har redan beställts. American Airlines och United har beställt 50 vardera, följt av Qantas, med 36 flygplan. IndiGo, AirAsia X, JetSMART, Sky Airline och LATAM Airlines bekräftade också beställningar. 
 
I widebody-segmentet finns det 484 A350 som väntar på leverans, inklusive 39 beställningar på det nya fraktflygplanet A350F. Etihad Airways, Singapore Airlines och Air Lease Corporation har beställt sju vardera, Air France fyra. Australiens Qantas har 12 beställningar på A350-1000 för sina Project Sunrise ultralångdistansflygningar
 
I slutet av juni rapporterade Airbus att man har en orderstock på 7 967 flygplan att leverera någon gång i framtiden, utan att räkna med alla beställningar man kommer att få sedan det datumet och framåt. Eftersläpningen består främst av single aisle-plan, framför allt modellerna A320neo och A321neo. Dessa nästan 8 000 flygplan kommer att levereras under många år, och ett betydande antal kanske aldrig kommer att levereras. 
(Även Boeings tog emot en jätteorder på 220 från Air India på Paris Airshow, men mer om det i en senare artikel.)
Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten