Finnair-chefen: Svårt att få konkurrensförståelse
Publicerad den 17 april 2007Finnair-chefen Jukka Hienonen (bilden th) menar att flyget av många har utvalts som ett passande objekt för att agera miljöbov, därför att konsekvenserna av om man vidtar tuffa åtgärder mot de som svarar för de verkligt stora utsläppen - bilarna och energin - skulle bli så långtgående och märkbara för gemene man.
Det förklarade han under en intervju för Flygtorget @irmail i Stockholm strax innan han på tisdagen framträdde inför medlemmar i Skål på Nalen i Stockholm.
"Fakta är att flyget i världen svarar för under 4 procent av de totala globala utsläppen av koldioxid och det europeiska flyget endast för 0,5 procent", säger Jukka Hienonen. "Vi europeiska flygbolag har tagit vårt ansvar genom att ställa oss bakom att flyget ska ingå i handeln med utsläppsrätter. Men vi vill nu förstås att detta ska få en internationell omfattning."
Går det enligt vad du vet att finna andra och mindre skadliga flygbränslen?
“Jag träffade folk från Rolls Royce igår och de menar, att flyget är det trafikslag som kommer att vara sist med att sluta med oljebaserade bränslen. Både bilar och tåg kommer att kunna sluta med olja tidigare. Skälet är att kraften i varje kilo oljebaserad bränsle är så mycket större och att det därför ännu inte finns något annat som kan driva flygplan.”
Jukka Hienonen menar dock att det fram till att man möjligen finner andra bränslen ändå går att göra mycket för att minska flygutsläppen.
“När vi får vår nya generation flygplan 2014 så får vi en tredjedel mindre bränsleåtgång och därmed en lika stor minskning av utsläppen.”
Men motståndarna invänder, att vid det laget har ni också ökat era flygningar mycket mot idag…?
“Jo, men det är då vi måste vara med och handla rätter i ett internationellt spel där vi t ex köper rätter från en gammal cementfabrik som avger mycket utsläpp.”
Du har varit chef för Finnair i ett och ett halvt år nu och kom från en helt annan bransch (Stockmanns) – är Finnair ungefär vad du väntade dig?
“Jag är lite förvånad över tävlingsandan, som är dålig. Personalen är inte riktigt förberedd på avregleringen och att vi måste konkurrera. I andra branscher är det en självklarhet! Men här måste man hela tiden berätta varför det är nödvändigt…”
“Men det finns positiva överraskningar också. Vi har bra ledningsfolk. Dem behöver man inte övertyga om vilken värld vi lever i”, säger Jukka Hienonen.
Du har jobbat 23 år i Ryssland tidigare i livet, vilken nytta har du haft av det?
“Hittills har jag inte haft någon specifik nytta av det alls. Det är svårt med den ryska marknaden, som ännu är en sluten marknad.”
“Jag har blivit bekant med Aeroflots chef och jag frågade honom rätt nyligen varför man inte öppnar upp för andra bolag i Ryssland. Han svarade att då skulle det inte ta mer än två månader innan europeiska bolag tog över hela marknaden. Man har inte lika bra flygplan, inte lika bra service. Han sa: ´Först måste vi förbereda oss´”
Jukka Hienonen säger, att annars vore Finnair att direkt gå in i Ryssland på nya destinationer.
Igen… det har då och då ryktats om att Finnair har svenska ambitioner. Skulle Finnair vilja köpa eller gå ihop med SAS?
“Det har talats om det i 50 år nu. Men jag ser inte logiken i det. Vi tillhör olika allianser och om vi gick ihop skulle det lösa några av problemen för SAS. Men för oss finns inget att vinna på det. Konkurrensen skulle minska. Och Finnair går ganska bra, så varför skulle vi ha intresse av SAS?”
“Vi växer snabbt”, säger Jukka Hienonen. “Vi har dubblat vår kapacitet på två och ett halvt år. 2001-2002 hade vi åtta flyg i veckan till Asien, i sommar har vi 58. Inom fyra-fem år har vi nog dubblat igen, antingen genom fler destinationer eller genom frekventare trafik till befintliga destinationer.”
“Däremot vet man förstås inte vad som händer längre fram i tiden”, säger Jukka Hienonen. “Vi och SAS kan förstås i framtiden kanske komma att köpas upp av samma ägare. Det vet man aldrig.”
Finnair-chefen säger, att det är extra stimulerande att arbeta för Finnair eftersom bolaget i så mycket står i centrum för finskt intresse.
“Vi är nummer två efter Nokia i mediaintresse i Finland, trots att vi bara är Finlands tjugotredje största bolag. En undersökning visar också att flest finska ungdomar näst helst vill jobba på Finnair, också efter Nokia.”
Bilden: fr v Riku Helminen, Maunu von Lüders, Jukka Hienonen och Skålklubbens moderator Martin Ahlberg. foto A Hasselbohm
Inför Skål-klubbens medlemmar och under en utfrågning av Martin Ahlberg berättade Jukka Hienonen , att han börjar varje morgon med att läsa email och brev från kunder som kommer med synpunkter på allt om Finnair.
“Det gör att man håller fingrarna på pulsen, trots att man sedan mest sitter i sammanträden”, sa Finnar-chefen.
På en fråga om var i Asien, utan att avslöja några konkreta planer, Finnair-chefen främst tyckte att det finns behov av nya linjer, svarade han:
“Till Korea och till de inre delarna av Kina.”
FOTNOT: Skål är en internationell organisation som för samman medlemmar från rese- och turistindustrin över hela världen. Medlemmar är ledande representanter från nationella och internationella företag i branschen, som träffas lokalt, nationellt och internationellt. Under trevliga former lära de sig av andra och talar om ämnen av gemensamt intresse.
Den första Skål-klubben bildades i Paris 1932.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten