Finnair – ensam är inte längre stark
Publicerad den 28 april 2014
SAS och Finnair borde gå samman. Det är en tanke som offentliggjorts ett flertal gånger och som alltid dementerats – framför allt av Finnair. Samtidigt sliter bolaget med ungefär samma problem som SAS och är också de mitt uppe i ett kraftigt sparprogram som ska sänka kostnaderna med 200 miljoner euro. Trots det kan det bli tal om att säga upp personal och flytta både dem och en del verksamhet till bemanningsföretag.
Frågan är bara hur långt det räcker. Finnair är europeisk launch-customer på Airbus A350XWB och har köpt elva maskiner som ska ersätta i första hand de äldre Airbus A340 och senare också A330-maskinerna som idag flyger den livsviktiga långlinjetrafiken till Asien. Det är en trafik som hämtar många av passagerarna från Sverige och i direkt konkurrens med SAS linjer till Tokyo, Beijing och Shanghai.
– Av de som startar sin resa i Europa är skandinavernas andel 30 procent och 18,4 procent av våra asienresenärer är svenskar, säger Kenneth Gillberg, Finnairs Skandinavienchef till Flygtorget.
Finnair har också code-share med Malmö Aviation och Sverigeflyg på bland annat rutterna till Umeå, Göteborg och Malmö för att ytterligare underlätta inflödet till hubben i Helsingfors. Men det är knappast den typen av samarbete som Finnairs vd Pekka Vauramo menade när han nyligen talade om riskerna att det finska flygbolaget kan bli marginaliserat på den europeiska marknaden. De stora hoten finns bland flygbolagen i mellanöstern såväl som hos de traditionella nätverksbolagen. Att Cathay Pacific öppnar en direktlinje mellan Manchester och Hong Kong ”går rätt i strupen på oss” som Kenneth Gillberg uttrycker det.
Det är istället ett mer långtgående och strategiskt partnerskap som Finnair siktar på. Allianserna med British Airways, Iberia och American Airlines på atlanttrafiken och Siberian Joint Venture med British Airways och Japan Airlines till Asien är en väg men det räcker inte. Finska staten äger fortfarande 56 procent av flygbolaget och det är genom att sälja en del av det innehavet som ett nära samarbete eller rent av partnerskap med ett större flygbolag skulle kunna genomföras.
Vilket flygbolag som i så fall skulle vara aktuellt, finns det dock inga uppgifter om.
– Jag har ingen detaljinformation och kan inte kommentera det. Mitt uppdrag är att öka vår närvaro på den Skandinaviska marknaden och förhoppningsvis kunna hämta hem resenärer från de flygbolag som opererar här. Asienlinjerna har topprioritet och det är där vi ska växa.
Kommentarer
Kan inte heller se något fel med texten…
Det är inget fel i texten det är du som inbillat dig eller velat förvirra folk.
Lufthansa + SAS + Finnair = Sant!!
Något lustigt som skådats!? Det skall stå: A350 XWB skall ersätta de äldre Airbus A340 och (A330-maskinerna)! A350 XWB ersätter alltså A340 samt A330 och inte sig själv! kontrolläsning innan publicering!
685kr till Helsingfors från Bromma och sen frågar man sig varför Finnair inte tjänar några pengar på kortlinjerna.
Code share med Mavia??
Flyger Finnair på Bromma??
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten