Finnair ökar sin närvaro i Sverige och köper nya flygplan
Finnair bekräftar att man är i intensiva förhandlingar med flygplanstillverkare, samtidigt som mindre begagnade flygplan också finns på bordet. Det är ett unikt drag för ett nätverksbolag av denna storlek – men också ett tydligt tecken på hur Finnair vill positionera sig efter att ha tappat sin tidigare “genväg” över Sibirien.
Sedan ryskt luftrum stängdes har Finnair justerat strategin för att växa i Europa. Det nya flottprogrammet ska stärka just den europeiska delen – där Finnair nu växer snabbare än på flera år.
Trafiksiffrorna i oktober: Asien upp, Nordatlanten ner
I oktober flög Finnair 1 034 500 passagerare, upp 1,2 procent mot i fjol:
• Asien: kraftig ökning (särskilt Japan där Osaka och Nagoya byggts ut)
• Europa: svag uppgång
• Mellanöstern: kraftig nedgång efter att samarbetet med Qatar Airways avslutats
• Nordatlanten: fortsatt fallande efter lång period av svag efterfrågan
• Inrikes: stabilt
Finnairs kabinfaktor ökade till 80,8 procent – ett styrkebesked efter det turbulenta året med strejker och inställda flyg. Punktligheten landade på 85,1 procent, återigen på väg mot Finnairs historiskt höga nivåer.
12 nya europeiska linjer – och större närvaro i Sverige
Helsingfors-hubben får 12 nya destinationer till sommaren 2026, bland annat: Luxembourg, Thessaloniki, Tirana, Turin, Valencia, Stavanger – via Stockholm Arlanda, Umeå – via triangelrutt med Vasa.
Det här innebär att Finnair nu stärker sin svenska närvaro, både på Arlanda och i norra Sverige. Man har valt att knyta samman Norge och Asien via Arlanda och tar position som Nordens “micro-hubbyggare” när SAS och Norwegian är upptagna med egna omställningar.
Finnair öppnar även direktlinjer från Paris, Zurich och Bryssel till Lappland – och fortsätter därmed dominera vintertrafiken norr om polcirkeln.
“Ett nytt Finnair är på väg”
VD Turkka Kuusisto beskriver det sista kvartalet som “en återgång till normal, pålitlig drift”. Och mellan raderna ser man ett bolag som är redo att ta nästa steg. Flottförnyelsen är den stora symbolen och det är där konkurrensen i Norden kommer hårdna.
Medan SAS bygger USA-rutter via Köpenhamn och Norwegian växer i Spanien och Norden, väljer Finnair att göra en av de största flottinvesteringarna i sin historia. Det ska göras med en kombination av nya flygplan, begagnade mindre maskiner, och en europeisk ruttkarta som växer snabbare än på många år. Det strategiska budskapet är tydligt: Finnair ska växa – men smartare, inte större.
Finnairs läge just nu
• Planerad investering: upp till 2,5 miljarder euro
• Passagerare i oktober: 1,03 miljoner
• Kapacitet: –2,3%
• Kabinfaktor: 80,8%
• Nya rutter 2026: 12 europeiska + utökade Lapplandslinjer
• Svensk satsning: Arlanda–Stavanger och Umeå–Vasa–Helsingfors
• Långlinjenät: 11 Asien, 7 Nordamerika, 2 Mellanöstern
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.


