Flyg-optimism i Jordanien
Publicerad den 18 april 2006Royal Jordanian Airlines har landets huvudstad Amman som bas och linjenätet omfattar drygt femtio destinationer. De nya planen skall främst sättas in i trafik på regionala router i Mellanöstern och till städer i östra delen av Medelhavsområdet.
Ambitionen är att Amman skall bli centrum för trafikflyget i Främre Orienten med angränsande länder (regionen kallads förr för Levanten).
Bolaget hade förra året en omsättning på motsvarande ca 570 miljoner US-dollar och prognosen för i år lyder på drygt 661 miljoner dollar. Antalet passagerare förra året var 1.8 miljoner.
Royal Jordanian Airlines bildades i december 1963 på uppdrag av dåvarande kung Hussein och bolaget marknadsfördes under namnet Alia Jordanian Airlines för att hedra kungens hustru. 1986 tog man bort namnet Alia ur bolagsnamnet, men år 2001 återkom det när bolagsformen ändrades till att omfatta också regionalbolaget Royal Wings och andra investeringar och koncernens officiella namn är nu Aila, The Royal Jordanian Airlines.
Bolaget var först i arabvärlden med att anställa en kvinnlig pilot, det hände 1975.
För drygt ett halvår sedan blev Royal Jordanian inbjuden att bli medlem i oneworld- alliansen, och fullt medlemskap kommer man att erhålla vid årsskiftet 2006-07. I den alliansen ingår bl a American Airlines, British Airways, Cathay Poacific och Finnair.
Royal Jordanian Airlines är statsägt, men förberedelser för delprivatisering har pågått en tid och kan komma att förverkligas inom ett år.
Royal Jordanian var första bolag som efter kriget 2003 började flyga reguljärt på destinationer i Irak, bl a Bagdad och Basra. Routenätet omfattar i dag ca 45 destinationer bl a New York, London, Paris, Wien, Moskva och Bangkok.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten