Flygets begäran om förlängd försäkringsgaranti
Publicerad den 10 oktober 2001Adresserat till;
Näringsminister Björn Rosengren
Finansminister Bosse Ringholm
Trafikutskottets ordförande Monica Öhman
Cc: Claes Åhnstrand / Gun Eriksson
Beträffande flygets situation efter 11 september – begäran om förlängd försäkringsgaranti.
Generellt sett vill vi understryka att de svenska flygföretagen inte vill ha någon särbehandling visavi motsvarande verksamheter inom EU. EU-kommissionen har flera gånger uttryckt att stödåtgärder m m inte får lämnas så att det diskriminerar olika staters aktörer, och vi delar den uppfattningen.
Regering och Riksdag har – efter begäran från flygindustrin och samordning inom EU – lämnat tillfälliga försäkringsgarantier för krigsrisk. För de svenska flygföretagen uppstod behov av att täcka en brist på försäkringsmarknaden, vilken hotade att stoppa flera svenska flygbolags operationer i slutet av september. Flygindustrin är tacksam för att detta kunde ordnas relativt snabbt. Hade detta inte skett hade sannolikt i princip allt inrikesflyg i Sverige stått stilla. Vi konstaterar vidare att Riksgälden meddelat att garantierna dras in för de svenska flygföretagen när det finns en försäkring att teckna på marknaden.
Syftet med detta brev är att uppdatera regering och riksdag på situationen för flyget – inte minst vad gäller försäkringsfrågan – så att nödvändiga åtgärder vidtas i tid. Enligt vår mening har försäkringsmarknaden ännu inte normaliserats efter den 11 september.
Behovet av stöd från staten i september beror på en brist på försäkringsmarknaden och det temporära garantiarrangemang som gällt tills vidare – max 30 dagar – är avsett att upphöra när försäkringsskydd blir tillgängligt på marknaden. Vi måste tyvärr meddela att – trots att ansträngningar fortfarande pågår – det ännu inte skett någon avgörande förändring. Det enda utbudet av krigsriskförsäkring för “tredje man” som uppstått är begränsat i omfattning av ansvar och till ett icke
förhandlingsbart pris. Det finns ännu inget alternativ vilket innebär att marknaden ännu inte finns där!
Flygföretagens behov av försäkringsskydd bestäms dels av luftfartsmyndigheter i de land de skall operera, och dels av flygplanens ägare (banker/leasingbolag). Det råder nu en förvirring på marknaden och det kommer att ta ett antal veckor innan frågan är stabiliserad så att flygföretagen kan teckna rimliga försäkringar för sina respektive verksamheter. Just nu är det enda tillgängliga skydd som finns att teckna förenat med prohibitiva kostnader, varför den statliga garantin behöver
förlängas för att minska risken för oönskade konsekvenser för flygtransportnäringen.
Den fortsatta kampen mot terrorism efter den 11 september – som vi till fullo respekterar och stödjer – har samtidigt en betydande negativ inverkan på flygrese-marknaden. Nedgången i efterfrågan varierar på olika marknader, men vi ser en klar försämring av resandet och därmed intäkter för flygindustrin. På vissa sektorer handlar det om nedgångar på upp till 20 % jämfört med normal bokningsingång. Inom regionalflyget i Sverige är det risk för att ett antal flyglinjer kommer att läggas ner. Flygtrafiken till, från och inom Sverige dras ner i frekvens och en hel del direktlinjer läggs ner. För charterflygets del handlar det om kraftiga reduktioner som innebär friställning av personal i ännu så länge oförutsägbar omfattning, eftersom fortsatt osäkerhet om följdverkningar råder.
Effekterna på flygbolagens och flygplatsernas ekonomi efter 11 september bör inte underskattas. I viss mån återspeglas de redan i offentliggjorda besked om olika sparprogram och nedskärningar. Redan före den 11 september var vi på väg in i en svagare konjunktur och sparåtgärder hade initieras inom flyget, men terrordåden har resulterat i en extremt snabb minskning av flygresandet på många marknader. Detta har resulterat i att ett antal av de svenska flygföretagen har allvarliga kassaflödes-problem och kämpar för sin överlevnad.
Mot denna bakgrund är kostnadsökningar relaterade till händelserna den 11 september det som kan få droppen att rinna över för ett antal av våra flyg-verksamheter, inte minst inom regionalflyget. När det gäller försäkringsskydd mot krigsrisk så får flygbolagen – med den enda försäkringslösning som hittills presenteras – orimliga höjningar och dessa skall betalas i förskott inom 30 dagar. I tillägg till detta kommer kostnader för flygplatser och flygbolag för utökade säkerhetskontroller. På trafiksvaga och priskänsliga marknadssegment kan dessa kostnader bli så höga att de får ett oönskat genomslag uppåt på flygpriserna.
Vi har noterat att andra länders regeringar stödjer flygbolag i olika former och vill understryka att det inte är kapitalinjektioner i enskilda bolag vi önskar. Men vi bedömer att fortsatta statliga garantier för försäkringar kan bli nödvändiga. Kostnadsökningar för säkerhetskontroller eller andra åtgärder bör inte belasta flygplatser, handlingbolag och flygbolag i detta läge utan bekostas av allmänna medel.
Den sammanhållna flyginfrastrukturen i form av linjenät för Sveriges alla regioner står nu på spel. Skulle detta brytas upp så kommer det att drabba näringslivet och sysselsättningen – inte bara inom flygbranschen.
Vi skulle uppskatta en beredskap för snabb hantering av försäkringsgarantifrågan.
Med vänlig hälsning
Föreningen Svenskt Flyg
Harald Rosén
Generalsekreterare
Föreningen Svenskt Flyg är ett forum för den samlade svenska flygtransportindustrin som verkar inom området kollektiv och yrkesmässig flygtransport. Den består av flygbolag: (SAS och Svenska Flygföretagens Riksförbund: Britannia, Skyways, Malmö Aviation, GoldenAir, Falcon Air m.fl), de svenska flygplatserna: (LFV och Kommunala Flygintressenter inkl. privata flygplatser) samt tillverkningsindustrin genom SAAB och Volvo Aero. Dessutom är det
kollektivtransportrelaterade marktransportsystemet; Flygbussarna, Arlanda Express och Flygtaxi m fl anslutna till Svenskt Flyg.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten