Flygplatser som utmanar piloterna
Publicerad den 30 maj 2012Svenska charterresenärer brukar rysa vid minnet av hur det vara att landa på Los Rodeos, den tidigare flygplatsen på Teneriffa. Eller gruva sig inför tanken på att det var till Funchal på Madeira som planet var på väg.
De landningsbanorna är dock rena underverken i jämförelse med vad som erbjuds piloterna i den här filmen från Youtube.
Kommentarer
St Barth var ännu farligare innan man för några år sen sprängde bort en hindrande klippa mitt i landningsriktningen. Ännu brantare nedstigning till den korta landningsbanan krävdes dessförinnan för att inte hamna i plurret (som dock hade behaglig temperatur).
En som landat där med tvåmotorig Dornier
Bytte SAS mot Wideroe. Landar på platser jag inte trodde fanns. Allt väldigt uppstyrt, men stora krav på oss piloter. Jag trivs utmärkt! Trött på att titta ut genom fönstren på väg till Hurghada. Ha det!
Hallå, var det inte ett SAS plan som drog in hjulen och hamnade på buken på TCI.
Har för mej att det var en DC-7…
Jag kan ha fel!!!
Hallå, var det inte ett SAS plan som drog in hjulen och hamnade på buken på TCI.
Har för mej att det var en DC-7…
Jag kan ha fel!!!
Kärran som hamnade i sandlådan på St Barts var en privatägd Piper Aztec med en relativt erfaren pilot som dock inte hade så stor vana vid korta banor, vill minnas att det var en amerikansk turist på rundresa i Karibien.
Inga personer skadades vid händelsen. På videon (finns i sin fulla längd någonstans på Youtube) kan man se pilot och passagerare kliva oskadda ur flygplanet.
Men hallå, Los Rodeos, finns fortfarande kvar med mycket trafik, även med stora bredbukiga passagerarplan tillsamma med den nya flygplatsen på sydkusten!
Jag kan lägga till Dipologs flygplats på Mindanao, södra Filippinerna. Berg på ena sidan, havet på andra. Bara en rullbana, ingen taxibana. Gammal krigsflygfält. Precis att en A319 kan landa där. Varje gång ett plan landar/startar ingår fältets brandkåren högsta beredskap. Lika spännande varje gång jag flyger dit, men det har ju gått bra hittills………
“Los Rodeos, den tidigare flygplatsen på Teneriffa”. Flygplatsen Används fortfarande och fungerar utmärkt.
St Barthelemy – Så går det om man inte gör en go-around när man inser, eller kanske i detta fallet INTE inser, att man kommer att missa TDZ och istället landar 2/3 ner i banan…
Jag undrar hur mycket over Ref Speed dom var?
Hoppas ingen blev skadad och att piloten / piloterna sen fick sparken för det är just på grund av beslut som dessa som människor får sätta liven till…
Los Rodeos hade ett krön på mitten av banan och ojämn beläggning men passagerarna upplevde nog inga problem när SAS/Scanair flög charter i alla år. Flygplatsen var inte alls farlig i bra väder. Olyckan med KLM / Pan Am hade med sikt, trafiklednings- och pilotmissar och brist på markradar att göra. Så Los Rodeos var inte särskilt farlig i bra väder. Men flygplatsen fick dåligt rykte efter olyckan och en ny byggdes söderöver.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten