Flygsäkerheten hög i Sverige 2002
Publicerad den 15 januari 2003Förra årets goda flygsäkerhetsår för linjefart och charter kan jämföras med haveriutfallet 2001 som innefattade haveriet på Linateflygplatsen i Milano, då totalt 118 människor omkom. Linate-olyckan var dock det första haveriet inom svensk linjefart och charter med dödlig utgång sedan 1989.
Inom privatflyget inträffade 26 haverier, men endast ett av dem hade dödlig utgång. Tre personer omkom i ett haveri som inträffade i Slovenien med ett svenskregistrerat flygplan och svensk pilot. Detta kan jämföras med 2001, då 21 haverier inträffade, varav två med dödlig utgång och sammanlagt tre döda. Det innebär att haveriutvecklingen inom privatflyget under en tioårsperiod visar på en svagt ökande trend för den totala haverifrekvensen. Däremot minskar haverifrekvensen för dödlig utgång. Årets utfall är lägre än tioårsmedelvärdet för antal döda inom privatflyget, som ligger på 4,9.
Sverige, som i ett internationellt perspektiv har en god flygsäkerhet, har mycket tuffa mål för flygsäkerheten. Regeringens mål för perioden 1998-2007 anger att antalet haverier per 100 000 flygtimmar inom tung, kommersiell luftfart bör halveras, liksom antalet haverier per år inom privatflyget. Samma mål, halvering av haverifrekvensen, gäller för övrig tillståndskrävande luftfartMedräknat 2002 års siffror för linjefart och charter, krävs att antal haverier oftare är färre än ett eller två per år för att säkerhetsmålet, halverad haverifrekvens, ska nås till 2008. Dessutom får inga haverier med dödlig utgång inträffa.När det gäller säkerhetsmålet för privatflyget – en halvering av antalet haverier – krävs att antalet haverier minskar kraftigt till väl under 10 – 15 per år de nästkommande åren till och med 2007.
Inom bruksflyget, d v s yrkesmässig flygverksamhet med helikopter och flygplan, inträffade tre haverier under 2002, inget med dödlig utgång, jämfört med sex haverier under föregående år.Inom skolflyget inträffade fem haverier under 2002, inget med dödlig utgång, jämfört med två haverier 2001.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten