Flygtekniker och piloter vill stoppa flygbolag

Publicerad den 28 oktober 2014
Kommentarer
Ett av flygplanen har fått flygförbud i Sverige och haverikommissionen har utrett en serie tillbud. Nu vill flygtekniker och pilotfack att Trafikverket säger upp avtalet med Avies, innan en allvarlig olycka inträffar.

Sedan tre år tillbaka flyger Avies en del av den upphandlade trafiken i Sverige, bland annat till Sveg, Torsby och Pajala. Det är en produktion som dragit på sig både uppmärksamhet och böter efter förseningar och uteblivna flygningar. Dessutom har Statens Haverikommission utrett bolaget, bland annat efter att ett av flygplanen kanat av banan och ett annat under start tappat dragkraften på båda motorerna. Nyligen drog dessutom Transportstyrelsen in luftvärdighetsbeviset för en av de Jetstream 32 som går i linjetrafik i Sverige, detta efter att ha hittat sprickor i en vinge och säkerhetsbrister gällande installationen av en motor. Det har gjort att Avies nu använder en underleverantör, svenska Jon Air, för att klara trafiken mellan Luleå och Pajala.
         
De upprepade tillbuden har fått Svensk Flygteknikerförening och Svensk Pilotförening att gemensamt kräva att Trafikverket, som upphandlat Avies, ska säga upp avtalet.

– Ja, det är en speciell rekommendation vi gjort, jag har aldrig varit med om det tidigare men alltför många står handfallna inför de problem som uppdagats. Nu menar vi att Avies gjort sig skyldiga till allvarliga fel i yrkesutövningen vilket ger Trafikverket rätt att säga upp avtalet utan kostnader, säger Ola Blomqvist, ordförande i Svensk Flygteknikerförening till Flygtorget.
         
Men på Trafikverket, som är väl insatta i problemen med Avies och bland annat utfärdat böter vid flera tillfällen, kan man inte göra det som tekniker- och pilotorganisationerna nu begär.

– Vi är inte en flygsäkerhetsmyndighet utan ska hantera själva upphandlingen och att ingångna avtal följs när det gäller tidtabeller, kapacitet och liknande. Vi skriver avtal med flygbolag som är godkända av myndigheterna och så länge som Transportstyrelsen inte säger något annat än att Avies har tillstånd att flyga i Sverige kan vi inte agera, säger Johan Holmér, ansvarig för upphandling av flyg på Trafikverket.
         
Avies har alla de tillstånd som de estniska flygmyndigheterna kräver för att bolaget ska flyga linjetrafik. Därmed accepterar även Transportstyrelsen att bolaget trafikerar svenska flygplatser.

– Jag vill inte misstänkliggöra myndigheterna i Estland särskilt som jag vet att de inte hinner med implementeringen i regelverket. Därför kanske reglerna borde ändras så att det är luftfartsmyndigheterna i det land där trafikens ska flygas, som ska ge tillstånd, säger Ola Blomqvist.
         
Just nu pågår upphandlingen av flygtrafiken för nästa fyraårsperiod med start i oktober nästa år. Vilka som lämnat anbud, om Avies är en av dem och om den nuvarande situationen i så fall minskar deras möjligheter, vill Trafikverket inte kommentera med hänsyn till upphandlingssekretessen.
         
Flygtorget har sökt Avies Sverige för en kommentar.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Patrik Pilot
2014-11-01 06:50

Upphandlingen av flyg till vissa kommunala flygplatser är nu inne i sitt slutskede. Man kan ana att denna hetsjakt mot Avies inte är speciellt nyanserad. Tror inte att svenska bolag är helt perfekta heller. Undrar vem eller vilka som ligger bakom all negativ skrivning.

Tomas
2014-11-01 04:29

I den står tydligt att motorerna lagats med tejp samt att man för dubbla loggböcker. En officiel och en inofficiel. Totalt i strid mot lagar och regler. Så illa som reglerna efterföljs så är det nästan så man hoppas att det sker en olycka snart. Det är det ENDA som kan stoppa den totala urvattning av säkerheten som sker nu. Synd bara för dom som drabbas. Och ansvariga på myndigheterna ska då ta sitt ansvar och inse att det är de som är ansvariga för dödsfallen.

Medborgare
2014-10-31 11:28

De som försvarar Avies och misstänkliggör de som påtalat bristerna, kan ni inte konspirera lite mot Haverikommissionen och Transportstyrelsen också? Kanske SAS, TS, Havkom och regeringen ligger bakom? 😉 Och facken så klart.. Knäppgökar!

Konkurrens
2014-10-29 17:27

Är det flygtekniker och piloter på SAS som vill stoppa det, förmodligen gäller detsamma för alla icke SAS bolag.

MMX Pax
2014-10-28 18:16

Flyger dom inte för Direktflyg längre? ? ?

Rattarn
2014-10-28 17:10

Ska vi verkligen vänta tills något händer? Sprickbildning i vingarna och bleedrör med läckor och lösa. Och det på den svenskreggade kärran. Hur ser resten av “stallet” ut? Vad mer begär ni för att sätta ner foten? Dödsoffer?

Jesus
2014-10-28 16:23

Jäkla tjat om nyval i varenda tråd!! Hur ska ni klara er utan eran Fuhrer som ligger hemma i fosterställning och lipar?” Journalisterna har varit dumma mot oss”…hehe Näe, tror att den där halva millen på nätpoker tär på humöret.

Rectum finans
2014-10-28 16:11

När staten gör upphandlingar gäller inga regler. Det är väl staten som håller ruffel å båg branscherna igång, dvs flytt, taxi och flygeriet… Ingen kontroll att skatter och moms betalas eller lagar och regler efterföljs. Neeejdå billigast vinner, billigt är bra!!

Jag
2014-10-28 12:19

Löjligt, dom har tillstånd I Estland…

Att då några protektionistiska svenskar vill förbjuda dom att verka i landet.

Ner med facket, jämför Laval-domen….

Jag har flugit med dom flera ganger och inte upplevt några problem alls!!!

Uno
2014-10-28 12:10

När trafik upphandlas med skattepengar skall det vara krav på svenska kollektivavtal så att avgifter och skatter stannar inom landet.

Om staten säljer ut den “Nordiska/Svenska Modellen” hur ska vi då kunna upprätthålla den?
De höjer arbetsgivaravgifter och skatter men köper tjänster från utlandet.

Kalle
2014-10-28 12:09

Avies är utsatt för en kontroll utan motstycke.
Att det exempelvis i fredags blev ett stort rabalder av att ett plan fick tekniskt fel och flygningen ersattes av annat plan är ju vardagsmat för alla bolag. Det är dessutom seriös att inte till varje pris flyga. Tycker mig se en fientlig kamp mot vårt broderfolk i öster. Jag är övertygad om att AVIES ledning är lyhörda och deras personal är inte sämre, mindre kompetenta eller mindre värda än personal i andra bolag.

JN
2014-10-28 11:21

Utöka SAFA på Avies? De som uttalar sig har en agenda, inte nödvändigtvis med safety in mind. Inte alltför länge sen påvisade SAS en inkompetens utan like med underhåll på Q400, inte nog med det landar man med motorn igång på sidan man vet stället kan vika sig! Vad jag minns fanns ingen kritik från Ola o gänget då, men att kritisera sig själv sakligt kanske inte ryms med i bilden? Brister ska åtgärdas men Avies är nog varken sämre eller bättre än det genomsnittliga svenska bolaget.

chip
2014-10-28 10:32

Så som jag ser det så kommer Avies kunna flyga i sverige utan risk att få flygförbud. Trafikverket säger ju att det är den svenska transportstyrelsen som kan dra in tillståndet, och transportstyrelsen säger att det är endast den estniska transportstyrelsen som kan dra in tillståndet. Och den estniska transport styrelsen har inte hunnit ikapp det europeiska regelverket och kommer inte att göra det inom de närmsta årena, så Avies kan flyga i Sverige och göra lite hur dom vill verkar det som..

Rune
2014-10-28 10:21

Man tar sig för pannan. Har dessa tjänstemän några skyldigheter för avtal som undertecknats å medborgarnas vägnar?

Denna flathet får en att undra över om man behöver följa några regler och lagar, såsom tex skattelagen…

Nä, skäms på er som ansvarar för denna upphandling och stå på er ni som kan skilja på rätt och fel!

nyval
2014-10-28 10:16

Men det blir säkert bra nu med Löven (OBS ironi).,ser fram mot ett nyval med ännu större framgång för SD.

Ping
2014-10-28 10:11

Alla vill spela golf på golfbanan “Moder Svea” men ingen vill betala den dyra medlemsavgiften, utan enbart greenfee. Medlem är man istället i någon billigare utländsk klubb.

Ture
2014-10-28 09:58

Jojo, men det har faktiskt inte varit någon flygolycka med dödlig utgång än.

Audit?
2014-10-28 09:56

Varför genomför inte transportstyrelsen utökade SAFA på bolaget? Jag är helt övertygad att det kommer hittas både det ena och det andra som kommer innebära flygförbud.

Foliehatten
2014-10-28 09:49

Nej va fan, det ska ju vara billigt! Billigt är ju det enda som kan vara bra. Då får man räkna med lite crascher. Det är väl inga problem bara det är billigt. “Marknaden” styr ju! Flyger kunderna så är ju alla nöjda! Det är ju detta nyliberalerna vurmar för.

Undrande
2014-10-28 09:49

Men finns det inte i upphandlingen att trafiken skall genomföras med flygplan med tryckkabin och minst 19 stolar? Så vitt jag förstår så har inte Jonair sådana flygplan.

Amatör
2014-10-28 09:41

Hur är kopplingen med Direktflyg? Det nämns inget i artikeln.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten