Featured article image

Flygtekniker sökes

Publicerad den 21 oktober 2022
Kommentarer
– Om den här utvecklingen fortsätter kan det på sikt påverka inte bara passagerarflyget utan även samhällsviktiga transporter som ambulansflyg, brandflyg och polishelikoptrar, menar Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.
Flygtekniker

Flygtekniker
 
Det är brist på alla typer av flygteknisk personal. Många lämnade yrket under pandemin, och i framtiden väntar pensionsavgångar. Det visar undersökningen Trendindikatorn Flyg 2022 gjord av TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Bland de svarande finns SAS, Försvarsmakten, Svenskt Ambulansflyg, Braathens, SAAB och ST Aerospace Solutions.
Det finns drygt 40 certifierade underhållsverkstäder i Sverige, och antalet flygmekaniker och flygtekniker ligger på runt 2 000 totalt. En liten yrkesgrupp, men oumbärlig för hela flygbranschen.
– För att en helikopter eller ett flygplan ska kunna lyfta måste det genomgå planerat underhåll. Om arbetet inte kan genomföras måste maskinen helt enkelt stanna på marken, vilket kan resultera i både förseningar och inställda avgångar, säger Åsa Backman, projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.
88 procent av de tillfrågade företagen uppger att de har behov av att anställa flygmekaniker de närmaste tre åren. 74 procent planerar att nyrekrytera flygtekniker under samma period. Samtidigt upplever 55 procent av företagen ett underskott på tillgänglig personal.
 
Det här märks också bland Flygtorgets platannonser där efterfrågan på flygtekniker är vanligt förekommande. 
– Det här kan bli ett stort problem på några års sikt. Just nu är det fler som lämnar yrket än som kommer in. Dessutom har vi stora pensionsavgångar framför oss, säger Rasmus Lindin, production manager på SAS.
– Halva min personal går i pension inom tio år. Min största oro är att vi inte hinner fylla kompetensgapet. Särskilt eftersom det tar minst fem år att bli certifierad som flygmekaniker och sju år för flygtekniker.
Det är brist på alla typer av flygteknisk personal, men det finns en inriktning som sticker ut. 75 procent av företagen uppger ”Mycket stor brist” eller ”Stor brist” på flygplåtslagare.
– Det är ett otroligt viktigt jobb, men det finns ingen utbildning till flygplåtslagare i Sverige i dag. Här gäller det att få unga att upptäcka yrket och vilka möjligheter som finns att lära sig hantverket på plats, säger Åsa Backman.
Utbildningen till flyg- och helikoptermekaniker går via gymnasieskolans flygteknikprogram som finns på sju orter i Sverige.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Anton
2022-10-26 16:38

När man ser på det ansvar och mängden fortbildning som krävs (flera gånger mer än läkare, ingenjörer eller advokater har). Och detta till än lön som är under en förskolelärares. Samtidigt en ganska ohälsosam arbetsmiljö med gifter och buller, plus nattarbete.

B1Tech
2022-10-25 18:53

Vem vill tillbaka när grundlönen är 27 i ingångslön och 36 efter tjugo år i samma firma med tre flygtyper i certet.

När flygen börjar falla och olyckorna hopar sig kommer nog många inse, tyvärr för sent.

Hakaol
2022-10-24 20:03

Svar till ju-Anita är Flygtekniker sedan mitten av 80-talet har varit med om hur regelverken har förändrats jobbat både i Sverige och hos många bolag utomlands så tror jag har ganska stor erfarenhet men ditt inlägg kändes som att du hellre satt inomhus och knappade och lät någon annan utföra jobben

Ju-Anita
2022-10-24 15:04

Jadu, alternativet är väl att man anställer en till som håller på med administration då, men i små organisationer är det inte värt det, det är bättre alla har certifikat och kan göra allt. Vet inte vart du jobbar eller har jobbat, men du har nog inte hela bilden i alla fall.

Hakaol
2022-10-24 13:51

Är antalet Flygmekaniker/Tekniker också dom som har militära certifikat

008
2022-10-24 12:03

EASA kommer nog behöva ändra P-66 regelverket för att underlätta onboarding utav nya tekniker, främst omskolning från andra branscher. Idag krävs det ca 5 års praktik innan man kan få ut sin licens och det är fanimig läkarutbildningsnivå

Hakaol
2022-10-23 15:14

Om man som en kommentar tycker bättre om administration så känns det som slöseri hos det företaget om en flygtekniker gör sådana arbetsuppgifter

Hakaol
2022-10-23 14:51

En undran hur ser det ut med dom som går ut Flygteknikerutbildning hur många kommer så småningom få ut sina Certifikat

Hakaol
2022-10-23 13:48

Om man som Flygtekniker sitter och knappar av alla utförda arbeten så borde man kanske se över sina rutiner. Om ni har jobbat utomlands så skulle aldrig man slösa bort tekniker tid på en sådan sak. Lön vet inte om den är dålig inte min uppfattning

Reply
2022-10-23 00:36

Brist på tekniker, men ingen vill betala ordentlig lön…..

Ju-Anita
2022-10-22 18:49

Jag tycker personligen det är mycket bättre med administration, tacka vet jag AMOS, jag brukar erbjuda mig att bara sitta där å knappa åt alla andra, då slipper man ju vara ute i regn å rusk då man saknar hangar, mycket roligare tycker jag.

123
2022-10-22 14:27

Villkoren för en svensk flygtekniker hänger inte med i utvecklingen på arbetsmarknaden sedan många år tillbaka och nu allt för mycket administration då regelverket är mer än lättarbetad. Alla base jobb av större flyg har hamnat utomlands efter vi gick med i EU och hamnat i lågkostnadsländer inom EU etc. Tekniken blir alltmer avancerad och digitaliserad….Ctrl-Alt-Del men fortfarande krävs gedigen erfarenhet av det mekaniska. Instämmer, 5 min på kärran följt av 30 min pappersarbete, MINST!

Adam
2022-10-22 13:29

Hej alla flygtekniker, vilka intresseorganisationer finns det inom ert yrke?

Innan, under och efter ett yrkesliv som tekniker?

hakaol
2022-10-22 13:11

Är Flygtekniker sedan mitten av 80-talet och det är helt rätt att det är mer administration och idag titta bara hur regelverken har utvecklats. Sedan som jag ser om jag jämför med andra länder så kanske en del organisationer har fler Flygtekniker än vad som egentligen inte behövs för att utföra vissa jobb till exempel Tungt Underhåll. Dom företagen kanske skulle tänka till lite . Sedan är det väl så som i mitt fall flertalet äldre Flygtekniker jobbar på andra jobb inom Flyg idag.

Dolmio
2022-10-22 12:06

Ja det blir en del pappersjobb, men jag tycker det är ett litet problem när man väl kommit in i det och vet vad som ska göras. Många med mig fick sparken under pandemin, och har sedan hittat andra intressanta vägar att gå, som flygtekniker är man väldigt intressant i många branscher. När man tittar på att komma tillbaka, är det främst schema och lön man kollar på, tyvärr erbjuder andra branscher mer i lön för en flygtekniker än vad flygbranschen gör, men jag tycker att det är ett toppenyrke.

Anders
2022-10-22 11:59

Ser man på annonsörerna på Flygtorget så är det andra branscher som söker flygtekniker vilket är lite lustigt.

blubb
2022-10-21 20:52

Flygteknikeryrket är inte vad det var när jag började för 25 år sedan , då man jobbade mer med flygplanet , nu jobbar du 5 min på kärran följt av 30 min pappersarbete.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten