FlyMe godkänt i elfte timmen !

Publicerad den 29 februari 2004
Kommentarer
Med friskt mod kastar sig i morgon, måndag den 1 mars, ännu ett flygbolag in i kampen om lågpriskunderna. FlyMe utmanar från start de etablerade flygstorheterna på de trafikstinna linjerna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och Stockholm-Helsingfors. Biljettpriserna med FlyMe är195, 495, 795 eller 995 kronor för en enkelresa beroende på efterfrågan.
 
Friskt mod, möjligen i överkant, visade FlyMe också eftersom man började sälja biljetter redan den 2 februari utan nödvändiga flygtillstånd. Tillstånd att flyga fick man inte förrän vid 19-tiden nu i fredags.
Varför dröjde det?
-Det var bolaget som försatte sig självt i tidsnöd genom att börja sälja biljetter utan att ha tillstånd, förklarade Anders Gradin på Luftfartsverket sedan tillstånd givits. -Vi måste kunna står för våra beslut. Därför måste vi ta den tid vi behöver för att fatta ett riktigt beslut.

Men nu ger ni alltså FlyMe tillstånd att starta sina flygningar, utan tvekan?
-Ja.
Fly Me flyger från start på vardagar tre turer vardera till Göteborg och Malmö och en tur till Helsingfors. Från slutet av mars sker en utökning till fyra avgångar på samtliga tre linjer. På helgerna är antalet avgångar reducerat.
I en bokslutskommuniké häromdagen från Array AB, som heläger FlyMe, uppges att bolaget per den 24e februari hade sålt 7 000 biljetter.
Av kommunikén framgick också att Array finansierat FlyMe med cirka 60 Mkr. Källor i svensk flygindustri är skeptiska till om FlyMe har finansiella muskler nog att slå sig in på den tuffa flygmarknaden och på starkt konkurrensutsatta linjer. Många tror att det krävs mer pengar för att lyckas.
 
I resebyråledet tycks det nya lågprisflygbolaget ännu inte väcka någon större intresse eller entusiasm. En ledande företrädare för affärsresegiganten BTI Nordic kommenterar FlyMe-starten så här:
Spontant tror jag att i vart fall företagskunderna är brända av historien Goodjet.
Och på Ticket säger marknadsdirektören Jörgen Karlsson att Ticket varken har kontaktats av eller har haft kontakt med FlyMe.
Vi ska inte sälja FlyMe. Vi avvaktar, säger Jörgen Karlsson.
På den medelstora resebyrån Linders är man lite förvånade över att man inte fått någon som helst information från FlyMe.
Det var en kund kände till FlyMe och ville boka, så då gjorde vi det, säger Petra Back, affärsresesäljare på Linders, som säger att man hittills sålt ett tiotal biljetter med FlyMe.
Jag måste säga att det var väldigt positivt att boka FlyMe. Det var superlätt. Hemsidan var en av de bättre jag sett. Men det är lite förvånande att vi inte fått någon information från FlyMe.


Flygtorget @irmail frågade Fredrik Skanselid, VD på Fly Me, varför man inte bearbetat resebyråerna.
Vi har haft fullt upp med att starta upp andra delar av verksamheten. Däremot har vi arbetat mycket med att sluta ramavtal med företag. Intresset från företag har varit gigantiskt, mycket större än vi räknat med. Till företag erbjuder vi då ett fast pris.
Har ni något avtal med någon resebyrå?
-Nej, inget hittills.
Känner du dig säker på att kassan FlyMe har kommer att räcka?
Vi bedömer att den ska räcka för de rutter vi nu ska köra. Men ökar vi linjenätet så kan det förstås behövas mera för att sätta dessa på banan.
FLY MEEnligt bokslutskommunikén i veckan från Array planeras en successiv utbyggnad av FlyMe´s linjenät inom både Skandinavien och Europa.
Lågkostnadsflyget i Europa är under stark tillväxt och har idag en marknadsandel på cirka 15 procent, skriver Array vidare. –Erfarenheten visar att etableringen av lågkostnadsflyg på en linje ökar resandet med i storleksordningen 20-30 procent. Potentialen är stor och marknaden ligger öppen för nya aktörer.
FlyMe har som mål att omsätta minst 300 miljoner under 2004 och att nå positivt kassaflöde inom åtta månader från flygstart, fortsätter Array. –FlyMe:s ambition är att inom en tvåårsperiod vara en etablerad aktör på den svenska inrikesmarknaden och på utvalda skandinaviska och europeiska linjer.


FlyMe genomför inledningsvis sina flygningar med två stycken Boeing 737-300, med 136 respektive 130 säten.
Servicen på vårt tredje plan är ännu inte klar, säger Fredrik Skanselid. –Därför hyr vi in ett plan från Falcon Air under två-fyra veckor när vi utökar vår trafik i slutet av mars. Falcon svarar även för servicen och reservdelar till våra plan.
          

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten