FlyMe vägrar golvas – går på i ullstrumporna

Publicerad den 28 februari 2007
Kommentarer

På den extra bolagsstämman i FlyMe Europe beslutades på onsdagen att fullfölja det pågående förvärvet av aktier i River Don Ltd, majoritetsägare i det brittiska flygbolaget Global Supply Systems, samt att ingå ett joint venture för att flyga långdistans.

Global Supply Systems opererar tre Boeing 747or för trafik till Asien.

Med onsdagens beslut står det i vart fall klart att huvudägarna i FlyMe tänker sig ett fortsatt liv för flygbolaget FlyMe - trots medias och analytikers spekulationer om att bolaget närmar sig smärtgränsen för vad det ska kunna överleva - med ihållande storförluster, uppseendeväckande avhopp och kritik mot dålig informationsgivning till aktiemarknaden.

2004 gick FlyMe med 135 Mkr i förlust, 2005 med 172 Mkr och under de tre första kvartalen förra året 175 Mkr.


Senast idag skrev t ex SvD under rubriken “Ödesdag för FlyMe”, att den senaste emissionen ju blev ett fiasko och att det just idag var sista dag för FlyMe att registrera resterande 34 Mkr till Bolagsverket, av emissionens 148 Mkr.

SvD frågade sig om FlyMe verkligen skulle kunna gå vidare med River Don-affären.

Men det gjorde alltså FlyMe, som sällan upphör att förvåna.

Idag åkte FlyMe också på en annan förtroendesmäll, nämligen när DI publicerade att fondkommissionären Remium avsade sig övervakarrollen över FlyMe. Och skälet tycks alldeles uppenbart, nämligen att Remium inte anser att FlyMe håller måttet i fråga om sättet att lämna information.

Så sent som i november varandes FlyMe av Stockholmbörsen för att inte ha följt informationsreglerna för First North där bolaget är noterat.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten