Flynonstop – Nytt svensk-norskt flygbolag

Publicerad den 17 oktober 2012
Kommentarer
Med start i april nästa år börjar Flynonstop flyga linjetrafik med bas i södra Norge. Bakom det nya flygbolaget står bland andra svensken Daniel Lundberg med erfarenhet från ett flertal svenska flygbolag. Nytt: Se klippet på intervjun med Flynonstop
Flynonstop

Flynonstop

Flynonstop är namnet på ett nytt skandinaviskt flygbolag. Med bas på Kjeviksflygplatsen i Kristiansand i södra Norge, ska flygbolaget flyga i första hand privatresenärer till ett utvalt antal destinationer i Europa. Hittills finns Barcelona, Berlin, Dubrovnik, London, Nice, Palma, Paris och Parma på linjekartan och ambitionen är hög: Bara till London ska det bli fem, avgångar i veckan och trafikstart sker den 25 april nästa år.
           
Bakom satsningen står ägaren och företagaren Espen Henning-Olsen. Bland övriga partners finns bland andra Braathens IT-soloutions. VD för Flynonstop är Daniel Lundberg som har lång erfarenhet i den svenska flygbranschen och bland annat varit verksam i Malmö Aviation, Viking Airlines, MCA, Air Sweden och Swedish Moose som aldrig kom i luften.

– Vi har skapat en extremt kostnadseffektiv organisation och en modell för verksamheten som är ovanlig, säger han till Flygtorget.
           
Som namnet antyder är det uteslutande point-to-point-trafik och de ska ske med en Embraer 190 med 100 stolar. Flygningarna genomförs av det holländska flygbolaget Denim Air och sker på deras AOC.

– Vi leasar ett helt nytt flygplan från CIT Aerospace  och Denim Air kommer att operera det under ett Aircraft hosting-avtal. Vi har egen kabinbesättning och en kombination av egna piloter och piloter från Denim Air. Embraer levererar en del av det tekniska underhållet och har också en linetraining-captain på plats.
           
Flygbolaget blir inte ensamt på flygplatsen, KLM, SAS, Widerø och Norwegian flyger reguljär inrikestrafik och en del utrikeslinjer till Amsterdam och Köpenhamn. De ska Flynonstop konkurrera med genom en liten, effektiv organisation och ett serviceutbud som bland annat innebär att alla passagerare får låna en iPad under flygningen.

– Men framför allt har vi en helt annan prisbild och direktflyg till de olika destinationerna. Idag flyger cirka 250 000 utrikespassagerare från flygplatsen per år och ytterligare en del via Torp och Oslo. Vi vill ta 20 procent av den marknaden, alltså 50 000 passagerare och räknar med att klara det redan första året.

Se intervjun med Flynonstop

Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2012-10-21 13:27

lite kan man undra över kalkylen som visats för ägaren, det går inte att få lönsamhet på 65% beläggning, är ex dee icing kostnaden med, teknik strejker,även med ett ACIM upplägg ligger dessa kostnader utöver, går det att fylla alla 250 tim som är undre gränsen man får betala för

Acer
2012-10-20 13:57

I flygbranschen har det visat sig att det nästan alltid är pris som avgör, därefter nonstop och sedan antal flygningar. Visst kan man enkelt fylla ett flyg om priset är lågt, det svåra är att också tjäna pengar på det.

F undersam
2012-10-18 18:08

Ska vi se det positiva i det hela så har vi en ägare med kapital, och Kristiansands innevånare (upptagningsområde?) får ett antal direktlinjer. Hur länge kalaset varar kan man ju spekulera om.

Tommy Olsson
2012-10-18 13:31

Kul att med nya satsningar.
Bara att önska lycka till.

Rune J
2012-10-18 11:33

Riktigt dåligt namn, kanske funkar bra i Norge dock,,,bra val av plan

thomas
2012-10-18 09:56

lycka till bra upplägg, gäller bara att ha överlevnadskapital och pengar till tung och uthållig marketing
Marknaden finns där defenetivt.

Kabinfaktor
2012-10-17 17:20

Jo jo, hur det gick för MCA, Air Sweden och Viking vet vi ju…

Jag undrar vad den ovanliga modellen är som gör att detta ‘flygbolag’ ska få ekonomi I detta?

Om de hoppas på 50000 pax på ett år så innebär det mellan 500-1000 flygningar med en 100 säters maskin om man har en kabinfaktor mellan usla 50 och fulla 100%. Det innebär 10-20 flygningar I veckan. Eller 1,5-3 flygningar om dagen. Hur sjutton ska man få ekonomi på att bara använda sitt flygplan så lite?!?

Pilot
2012-10-17 14:37

Vilken substans finns i detta? Kommer det att komma längre fram än ex Moose air, feelair eller va de hette, flygbolagen som aldrig startade…

MD90
2012-10-17 13:52

Detta är väl inget flygbolag som överskriften antyder (då man inte har ett AOC)? Utan ett biljettbokningsbolag?

Bert
2012-10-17 13:14

Chansen att detta ska lyckas är tyvärr noll. Sorry, alla flygaroptimister men det finns inte en chans att detta överlever många veckor – om det ens kommer igång.

Emil från Lönneberga
2012-10-17 11:58

I dagsläget har Denim Air endast Dash 8-300, Fokker 50 och Fokker 100. Deras moderbolag har för någon tid sedan köpt den gamla Fokkerfabriken och håller på med utveckling av en maskin i storleksordningen 150 stolar, så jag undrar varför Denim Air i så fall skulle skaffa en EMB 190 för att hjälpa “Flynonstop”. Möjligen att de kan ställa upp med Fokker 100.

ex mca
2012-10-17 11:42

lycka till kan ju behövas när jag läser vilka bolag man har erfarenhet ifrån. Been there, done that…

pf
2012-10-17 11:32

er å være milliardær, for så å gå inn i flybransjen….

?
2012-10-17 10:30

Jag måste vara dåligt påläst, men finns det 140 resp 60 flygplan som flyger från Kristiansand så verkar det hopplöst. Finns det en SAS kärra och en från flynonstop till samma destination så är det konkurrens.

Acer
2012-10-17 10:23

Lycka till men tyvärr är ett (1) flygplan – inget flygplan i denna bransch! Hur skall man få lönsamhet på det tro???? Patetiskt att tala om hot mot SAS och Norwegian med 1 flygplan! De har 140 resp 60 flygplan!!!!!! Trots allt kul grej så lycka till!

Sa
2012-10-17 08:53

Mycket modigt!Men namnet fly nonstop,kan ju bli galet om det inte blir nonstop i framtiden. Fly nonstop but not always för en helgardering.

Gösta Fleksnes
2012-10-17 08:20

Har efterfrågat detta länge!
Varför är det inget helsvenskt bolag som satsar på att få igång lite flygtrafik för människor som vill ut och flyga i världen?
Äntligen med lite norsk inblandning!

Sverige
2012-10-17 08:20

Fantastiskt att några vågar sig ut i flygbranschen i dessa tider. Hoppas att ni lyckas och kan växa er in i Sverige.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten