
Flyr: Fler passagerare men kassan sinar
Publicerad den 9 maj 2022
Kommentarer
Finns det något norskt företag som lyckats etablera sig utomlands med ett norskt koncept? I Sverige har Statoil, Norsk Hydro, Norwegian, Rema 1000, diverse norska pizzakedjor och gud vet vem mer ärligt talat gått åt h-vete. Det enda lyckade jag kommer på är “Norwegian Cruise Line” men de är inte norska utan amerikanska… Nu gapar säkert någon om 7Eleven, Pressbyrån, Choice, Ving – men att äga utländska koncept är inte norskt, bara smartare än att köpa norskt..
Det tar lång tid att etablera sig, där ligger SAS och Norwegian bättre till.
4000 inställda flyg för SAS är väl ett minimum. Kommer bli betydligt fler inställda flyg. Detta kommer förstås att gynna Flyr, Norwegian och RYR/EW.
Är det fortfrande någon som lyssnar på dessa “flyganalytiker”? Ingen vits.
Hoppas ägarna månne på uppköp eller tänker de hålla ut och hoppas på att SAS konkar?
Min gissning är att de hoppas på uppköp. Norwegian skulle nog kunna vara spekulanter med tanke på att de då får ett gäng nya 737:or samt personal med 50% lön.
I oktober är det game-over för Flyr. Sanna mina ord
Innan trafikstart hade Flyr bestämt att snittpassageraren skulle betala 800 kronor och att de i snitt skulle flyga hälften så långt med Flyr som vad denna summa hade tagit dem med andra lågprisbolag, stämde inte den kalkylen?
Så här års borde de ha en sprängfylld kassa av alla sommarbokningar och inte hundratusentals norrmän som undrar över hur de skall kunna hitta alternativa hemresor utan att bli ruinerade mitt i sommaren.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten