Första rapporten efter BRA:s passagerarflytt till SAS och Arlanda
Publicerad den 4 februari 2025Totalt flög drygt två miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser under januari 2025. Resandet ligger därmed på samma nivå jämfört med januari 2024. Det är 73 procent av nivåerna före pandemin, 2019. Utrikesresandet ökade med tre procent medan inrikesresandet minskade med tio procent. På Stockholm Arlanda ökade flygresandet totalt sett med fem procent.
– Under januari låg passagerarvolymen på samma nivå som föregående år. I slutet av månaden startade ANA också sin efterlängtade satsning med en direktlinje till Japan. Vi fortsätter nu arbetet med att stärka svensk tillgänglighet via Sveriges största flygplats, Arlanda, som numera även är Europas punktligaste flygplats, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Stockholm Arlanda Airport hade totalt drygt 1,5 miljoner resenärer under januari. Det är en ökning med fem procent jämfört med januari förra året och 83 procent av prepandeminivåerna. Utrikesresandet ökade med tre procent till drygt 1,2 miljoner resenärer och inrikesresandet ökade med 14 procent till drygt 274 000 resenärer. Hur många av dessa procent som beror på BRA:s passagerarflytt till SAS och Arlanda framgår tyvärr inte av rapporten. Bromma Airport hade ca 70 000 inrikespassagerare i januari 2024 i jämförelse med 850 passagerare i januari 2025.
Göteborg Landvetter Airport hade totalt drygt 331 000 resenärer under januari, vilket innebär minskning med en procent jämfört med fjolårets resultat i januari. Utrikesresandet ökade med två procent till drygt 300 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 23 procent till drygt 30 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Landvetter ligger i december på 74 procent av nivåerna före pandemin.
Swedavias andra åtta flygplatser hade en varierad utveckling under januari månad. Kiruna Airport hade den starkaste resenärsutvecklingen i januari jämfört med januari i fjol såväl som den bästa utvecklingen jämfört med 2019.
Bromma Stockholm Airport hade inte förvånande den svagaste utvecklingen i januari jämfört med januari 2024, till följd av ändringar i flygbolagens trafikprogram och SAS och BRA:s nya samarbete med satsning på Arlanda.
Inrikestrafiken som drar ner den totala statistiken är:
Bromma Airport (-99%) Göteborg Landvetter (-23%), Malmö Sturup (-37%), Visby (-17%), Ronneby (-22%) jämfört med januari 2024.
Nya flyglinjer – januari och februari 2025:
Arlanda – Halmstad med SAS
Arlanda – Kalmar med SAS
Arlanda – Sälen med SAS
Arlanda – Tokyo med All Nippon Airways (ANA)
Göteborg – Bolzano med Sky Alps
Passagerarflytt: en större population söker sig till samma resealternativ, färdväg och/eller färdmedel.
Kommentarer
För att göra ARN passagerarvänligt för inrikes passagerare så kan man börja med att förenkla vägen från säkerhets kontrollen till gaterna. Ta bort kravet att passera genom hela taxfree avdelningen för att sedan svänga 180 grader och gå tillbaks för att komma till gaten. Det visar bara att ARN / SAS inte är intresserade av inrikes passagerare.
På Landvetter finns nu bara SAS sedan BRA flyger för sas nu finns ingen konkurrens kvar
Pendlare, om “de skulle tjäna på att sätta in CRJ fredag och söndag kväll, samt A320 på måndag morgon och fredag eftermiddag”, vilken rutt är det som istället ska flygas med A320/CRJ övriga tider i veckan, men ATR vid tillfällena du nämner?
Till nybliven Ronnebypendlare hänvisar bara till Swedavias trafikstatistik för januari 2025 Ronneby -22%. Dom kanske har fel?
Jag åker några gånger imånaden från St till Gbg , med hälften av biljett prisen av expressen till Arlanda . Resan är smidigare , billigare samtidigt tar mindre tid att komma fram till GBG/Stockholm.expressen är vansinnigt dyrt , flygbussar tar ca samma pris som jag betalar till tåget till Gbg . Jag slliper parkrenigs väkter samt parkerings avgifter (40:kr för 10 min ) , jag åker med ett mjlövänligt tåg ,,,, nej jag måste vara dom i huvudet att gå till Arlanda.
@Hakaol
Om det är stora minskningar till/från Ronneby?
Syftar du på antalet flighter eller passagerare?
Fram till förra veckan så var det två avgångar per dygn, med totalt fullsatta flighter i båda riktningarna på de ATR72 som flygs av BRA och SAS.
Sedan dess har de utökat till en tredje på eftermiddagarna, och varje fredag är de också helt slutsålda.
Alla flighter under söndagarna, och fakirflighterna måndag morgon och fredag eftermiddag och kväll går knappt att boka inom ett par veckor då de går åt oerhört snabbt.
Det är kanon att det är full beläggning, men de skulle tjäna på att sätta in CRJ fredag och söndag kväll, samt A320 på måndag morgon och fredag eftermiddag.
Löjligt dyrt att ta sig till Arlanda, för att flyga inrikes. Väljer då tåget istället. För att åka till Arlanda utan att behöva Arlanda buss som tar 30-40 minuter eller mer i rusningstrafiken.är ju inte direkt optimalt. Arlanda express för 2 kostar nästan lika mkt som en taxi. Löjligt dyrt med andra ord
Tyvärr med sas nya priser och flytten till ARN kommer flera linjer helt läggas ner
Hoppas någon aktör tar över på Bromma
Upptrappningen av BRAs trafik för SAS håller på under hela januari och februari och därmed är det först tidigast i april (när siffrorna för mars kommer) som vi kan börja se effekterna av flytten från Bromma. Onekligen lär den samlade inrikestrafiken till/från Stockholm fortsatt vara decimerad jämfört med förra året, frågan är bara med hur mycket.
Förhoppningsvis kommer denna vinter visa sig ha varit botten för inrikestrafiken (förutom under pandemin) och framöver ser vi en stabil eller svagt positiv utveckling. Och inga fler nedlagda linjer. Med borttagen flygskatt och förhoppningsvis förbättrad tillgänglighet till/från Arlanda (främst lägre priser) kan nog ändå viss uppsida finnas.
Vad kommer först…hönan eller ägget?
Jag pendlar Malmö Stockholm och har gjort så i ett år. Senaste tiden har jag varit tvungen att åka vi Cph istället eftersom flygbolagen lämnat Sturup. För ett år sen hade SAS konkurrens med både Ryanair och BRA. Båda har nu övergivit Sturup. Likaså gjorde Norwegian för nåt år sen. Vilket ger all makt till SAS att sätta priser som är helt orimliga.
Dags att man tar tag i frågan om kollektivtrafiken till Arlanda.
Vi behöver SLs pendeltåg med avgångar mot både Uppsala och Sthlm C/Södertälje var 15e minut och framförallt tidiga och sena avgångar så personal kan använda den.
Och stationsavgiften ska bort. Man ska kunna resa med SLs enkelbiljett till/från Arlanda. Arlanda express är alldeles för dyr. En lyxprodukt.
Du har rätt om jag läser siffrorna så minskade inrikestrafiken från Stockholm (istället som företrädare för Transportföretagen bara lägger ut på sociala medier att den ökade med 14% på Arlanda beror givetvis på flytten från Bromma. I övrigt kan man se för Januari att dom som ökar är Kiruna,Luleå och Umåe dock marginellt. Stora minskningar i Inrikesflyget från Landvetter, Malmö, Ronneby, Visby och givetvis Bromma.
Få ser ARNs konsolideringsfaktor
Det visar sig i sas rasade inrikes bokningar ex. de har redan dragit in flera förmiddags flighter ARN- KLR
Resenärerna är mer tidskänsliga än priskänsliga. En del har garanterat gått över till tåg.
Merparten resenärer till och från bromma var väl ändå affärsresenärer. Det är för mig helt främmande att dessa nu helt plötsligt blivit så priskänsliga…
Om inrikestrafiken ökade med 14 %på Arlanda betyder det att det var cirka 30 000 fler inrikespassagerare på ARN samtidigt som Bromma minskade med 70 000 passagerare. Att åka inrikes till/från Arlanda är en mardröm, med långa incheckningstider, onödiga shoppingcenter, långa gångavstånd och urusla lokaltransporter med hutlöst dyra Arlanda Express som det värsta problemet. Minskningen av inrikesflyg till/från ARN kommer att accelerera.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten