Fotbollslandslaget flyger svenskt
Publicerad den 7 juni 2012
Igår lyfte det svenska fotbollslandslaget på väg till EM. Det är Malmö Aviations som står för transporten med ett flygplan särskilt stripat för tillfället och döpt till Fotbollsplanet. Det är en av bolagets ordinarie Avro RJ100 som används och destinationen är Kiev där landslaget möter värdlandet Ukraina den 11 juni.
Går det bra för landslaget behövs inget mer flygande eftersom hela slutspelet är förlagt till Kiev. Hela EM är däremot utspritt i åtta olika städer i två länder, vilket ställer krav på resandet.
Det har det danska landslaget märkt som spelar första matchen i Kharkiv och sedan ska flytta sig till Lviv, i västra Ukraina.
Danskarna har baserat sig i Stettin och flyger sedan fram och tillbaka till de olika matcherna.
Flygningarna görs med en MD87 chartrad från SAS, också den med speciell målning: Denmark UEFA Euro 2012.
Det innebär att båda landslagen flyger med flygplan som har åtskilliga år på nacken. Malmö Aviations SE-DSU flög första gången i augusti 1994 och kom till det svenska flygbolaget 2001. Den chartrade MD87:an, OY-KHU som flyger danska landslaget, levererades ny till SAS 1992.
Flyg med Malmö Aviation hittar du på Flygtorget – klicka här!
Kommentarer
by the way så fans det en del bastarder i övergången mellan gamla och nya “146:or”, som var utrustade med EFIS och motor instrument men maskinen hade fortfarande 502:or under vingarna..
OM jag inte är helt fel ute så flögs det en individ SE-DRM inlånad från Malmö Aviation till Skyways som var en blandningen av nytt och gammalt…
ursäkta för felaktig terminologin gällande fläktar vs kompressor blad och att ironi/sarkasm inte funkar i skrift…
Har för mig att B757 hade några liknande case men “dålig luft” i kabinen.
Packarna är de samma men tror att från tryckskottet och framåt ser det lite annorlunda ut med filter och dragning av ventrör om man jämför 146 vs “AVROn”…
Vad jag har förstått hade 502 problem med kolfiberpackningarna som läckte och därmed kunde motorolja tränga in i kabinluften. Jetolja är inte hälsosam direkt…
Tx lite mycket lite dragkraft???Den har bl.a. Ett extra kompressor steg. Inte fläkt. Att det ofta beror på avvisningsvätsks det kan jag inte håla med om. 507 är mycket bättre än 502. Packarna är i princip samma på 146 och Rj.
LF507-1f har ett extra fläktsteg i kompressorn som ALF502 inte har vilket ger tillsammans med “FADEC” lite mycket lite extra dragkraft. ALF502 används också till Bomb Challenger 600.
Vet inte, men undrar inte om den dåliga luften/röken löstes med ett bättre aircondition system med bättre filter och dragningar av ventilations gångar.
Ofta beror också den sunkiga doften på avisnings vätska som dras in via APU luften…
Nej, det vet jag. ALF502 resp. 507. Men är det nån skillnad förutom fadec? Tänker på motorpackningar etc. Den gamla 502:an var ju eg. en helikoptermotor…
Jodå, det är norskägt, men det är ett svenskt aktiebolag med säte i Malmö.
Motorerna är inte desamma som i 146.
heja norge.
Är det någon som vet om 507-motorn är lika kass som den gamla ALF502 eller om de har fixat allt trassel med oljeläckage och förgiftad kabinluft (både från motorer och APU)? Den gamla BAE146 har det skrivits en hel del om…
Ja, hur åker norska landslaget förresten?
Åker de på armbågen eller?
Malmö aviation är väl Norskägt?
Ligger också i Ukraina…
Precis som Lviv
94 var ett bra fotbollsår för Sverige och 92 för Danmark.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten