Featured article image

Frankrike invaderas av lågkostnadsflyg !

Publicerad den 31 mars 2002
Kommentarer
Vi har tidigare skrivit om Air France som klarat flygkrisen efter den 11 september förhållandevis bra. Men till sommaren invaderas Frankrike - världens största turistland med 76 miljoner besökare/år - av lågkostnadsflygbolag som franska Air Lib, brittiska easyJet, RyanAir och KLM-ägda Buzz. Även nya svenska GoodJet ger sig in i leken (skall flyga med svenska Transair) från i sommar till Nice och Paris/Bouvais från flera orter i Skandinavien. Ett sällan skådat priskrig är att vänta vilket kan ställa till problem för Air France och de franska Expresstågen.

AirFrance har redan lanserat kampanjpriser för att behålla sina kunder. AF – det nionde största flygbolaget i världen – har liksom övriga IATA-bolag sett affärskunderna minska i antal. Bolaget måste därför inrikta sig på privat- och turistresenärer för att fylla sina allt större flygplan. Tidigare har AirFrance konkurrent inom Frankrike och närzonen främst varit expresståg typ TGV som dagligen kan köra 10000 resenärer mellan Paris och Marseille vid Medelhavet (Skandinaver flyger helst och enklast till Nice, 20 mil österut). Det franska Banverket (SNCF) påstår att man tagit 60% av denna marknad från AirFrance och järnvägslobbyn spår att det franska inrikeflyget succesivt går samma öde till mötes som flyglinjerna Paris-Bryssel och Paris-London som minskat enormt. Man bör då lägga på minnet att tågen i Frankrike är dubbelt så snabbt som det svenska X2000 och kör punkligt på en helt egen bana.


Genom lågkostnadsflygets intåg i Frankrike kommer såväl AirFrance som expresstågen att tvingas sänka sina priser. Man kan nu t ex flyga enkel resa med Buzz London – Paris för under 1000-lappen och AirLib flyger Paris – Marseille för 250 SEK jämfört med AirFrance 750 SEK, det senare i nivå med expresståget. Från Sverige och Norge erbjuder GoodJet enkla biljetter till Paris från 480 SEK med skatter. Air France och järnvägsbolaget tar normalt många gånger mer för en sådan resa.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten