GoodJet till Paris från Oslo och Stockholm/Skavsta
Publicerad den 27 mars 2002Även om bokningsingångarna hos GoodJet är stora – inte minst genom lockpriserna – så reser sig en del frågetecken när det gäller virtuella flygprojekt. Inte minst när de skall använda flygbolag som ännu inte har tillstånd. De som köper biljetterna utan paketresearrangemang har heller inga statliga garantier av den typ som gäller för charterflyg. Men även charterarrangörernas försäljning av billiga flygstolar saknar denna typ av garantier. Då är det dock ofta gamla och starka varumärken som ligger bakom, men likaväl vet man ofta inte vilket flygbolag som kommer att flyga. Det gäller därför för GoodJet att bygga upp en trovärdighet på marknaden för att lyckas. En tydlig redovisning av vilka som ligger bakom och hur stort kapital man förfogar över är ett måste. Flyget har haft en hel den fallisemang och flera suspekta projekt är i startgroparna. Å andra sidan har flygbolag som Swissair och Sabena gjort konkurs och fler av de gamla klassiska bolagen är i riskzonen. När det gäller konkurserna i Swissair och Sabena samt GoodJets och andra lågprisaktörers kraftiga satsningar så aktualiseras frågan om någon form av resegarantier för flygbiljetter. Bolaget MyAir som vill starta till Thailand redan i Juli har själva konstruerat en form av garanti genom en klientkonto hos advokat. Den slutgiltiga lösningen måste nog regleras av myndigheter. Enligt vad Flygtorget erfar så funderar myndigheterna och ministrar i EU och Sverige just nu på detta. Det finns en viss oro särskilt som myndigheterna i andra sammanhang driver frågan om konsumentskydd. Just nu handlar det om att flygbolagen skall få betala kraftiga böter vid överbokning, så kallad Denied Boarding Compensation.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten