Grekiskt statsstöd och monopol ger EU huvudbry
Publicerad den 24 april 2005EU har sedan en tid skickat eget folk med specialkunskaper inom flygbranschen till Athen. Man skall undersöka hur man med hänsyn till statsstödsreglerna skall tolka att den grekiska regeringen lämnat kredit på skatter, avgifter till socialförsäkringen och över huvud tagit trixat med alla siffror i flygbolaget Olympic Airlines. I vissa kretsar anser man till och med att den grekiska regeringen fifflat med hela statsskulden och BNP, allt för att man skulle kunna vara med i EMU-samarbetet.
Föregångaren till Olympic Airlines är Olympic Airways som erhållit 194 miljoner Euro (18 miljarder SEK) i direkt statsstöd, vilket EU nu kräver att den grekiska staten skall återbetala. (Man kan undra till vem?) EU domstolen kommer att inom kort avkunna en dom i frågan.
En annan fråga som EU undersöker är hur man fört över tillgångarna från det förra flygbolaget till det nya, något som skedde i slutet av 2003. EU-teamet undersöker just nu närmast på hur man gjort med den övertaliga personalen, skulderna samt underhållet av flygplanen. Det nya flygbolaget Olympic Airlines kunde starta utan skulder, ändå flyger man med 23 miljoner Euro (ca 200 miljoner SEK) i månaden i förlust. Man har redan har en ny ackumulerat förlust för året 2004 på ca 103 miljoner euro ( 1 miljard kronor)
Olympic Airlines har ännu inte meddelat sitt bokslut för 2004 eller hur verksamheten går för första kvartalet 2005. Fyra av Olympic Airlines nya Airbus A340-300 har tagits över av staten som leasar ut dessa till villkor som misstänks vara Otillbehörligt statsstöd.
Varje försök från den grekiska regeringen att privatisera det nya Olympic Airlines har misslyckats, av tidigare åtta intressenter finns det idag bara ett bolag kvar.
Olympic American Investor group är investerare som till stora delar ägs av i USA boende grekiska affärsmän som äger Aegan Airlines. Bolaget flyger en stor del av den grekiska inrikestrafiken och sedan mars 2005 codeshare med Lufthansa på sträckan Athen – Frankfurt – München. Aegan Airlines flyger till 13 grekiska inrikesdestinationer från Athen.
Aegean Airlines CEO Theodore Vassilakis informerade häromdagen EUs konkurrensmyndigheten att man har lagt ett bud på Olympic Airlines och avvaktar ett ställningstagande. Det förefaller vara ett svårt fall för EU. Det finns bara en budgivare som redan har 50 % av inrikestrafiken, och hur EU skall kunna godkänna ett nytt monopol är onekligen en intrikat fråga.
Det finns fler frågetecken än svar runt det forna flaggbolaget Olympic Airlines idag!
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten