”Gröna” inflygningsförsök på andra sidan jorden

Publicerad den 29 mars 2007
Kommentarer
Nu börjar också Air New Zealand och Qantas medvetet göra försök med längre glidflygningar till landning för att spara bränsle.

Det rapporteras att det är bolagens 747:or som används i försöken, som går ut på att reducera motoreffekten redan då inflygningen startar tills alldeles innan landning.

Bilden: Boeing 747-400, Foto Boeing

TravelMole skriver att flygplan redan reducerar motoreffekten, men att de sedan ofta tvingas öka kraften igen för att följa instruktionerna från trafikkontrollerna.

En representant för Air New Zealand uppger att man med de nya Boeing 777:orna, som är designade för att kunna glidflyga, kan spara 500 kilo bränsle genom att mera medvetet slå av på motorerna tidigare.

Per Ahl, som deltar i SAS projekt med s k gröna inflygningar (Flygtorget @irmail 28 mars 2007), säger att alltfler bolag vidtar liknande åtgärder för att spara på bränsle och därmed miljö:

“Skillnaden mellan det som vi på SAS nu utvecklar och prövar och de försök, som nu påbörjas av Air New Zealand och Qantas, är att de inte sänder flygplansdata till marken.”

SAS, som går längre i samordning mellan mark- och flygplansdata, påbörjar egentligen sin gröna inflygning redan då flygplanen startar eftersom exakt rätt hastighet kan hållas från start till landningen vid slutdestinationen så vida inget oförutsett inträffar.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten