Härnösand vill inte äga flygplatsen

Publicerad den 11 april 2013
Kommentarer
Härnösands kommun har plötsligt satt sig på tvären och vill inte längre ta över flygplatsen i Sundsvall. I kommunstyrelsen är alla partier utom (s) emot att de tre kommunerna Härnösand, Timrå och Sundsvall själva ska driva flygplatsen när Swedavia släpper ansvaret.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill inte och har fått draghjälp av de fyra allianspartierna. Kvar står Socialdemokraterna med sitt ja till att Härnösand ska bli delägare i flygplatsen i Sundsvall när Swedavia släpper ansvaret för att koncentrera sig på de tio flygplatser som regeringen bestämt ska ingå i det statliga ägandet.

De övriga två kommuner som frågan gäller, Timrå och Sundsvall, har sagt ja sedan alla de frågetecken som funnits på väg mot ett övertagande har rätats ut, främst handlade det om vem som skulle finansiera de förbättringar som behövde göras på landningsbanan. Den tvåtusen meter lång banan behövde utvidgas i banänden på båda sidor, 26 kvadratmeter i ena änden och en trekant på 15 gånger 15 meter i den andra. Det är nu åtgärdat på Swedavias bekostnad och flygplatsen slipper den dispens som fanns tidigare.

Motståndarna i kommunstyrelsen i Härnösand menar dels att det är staten som ska driva flygplatser, dels att underlagen för hur den framtida driften ska ske, är för dåliga.

– Det är glädjande. Midlanda har inte ens hälften så många passagerare idag som i början på 90-talet och mycket tyder på att minskningen lär fortsätta långt mer än i den glädjekalkyl till värsta scenario som vi fått redovisat. Dessutom är satsningen felaktig av miljöskäl, säger miljöpartisten Göran Hådén till Sundsvalls Tidning.

Samtidigt är alla överens om att flygplatsen ska vara kvar, så frågan är om ett nej verkligen är ett nej.

– Jag tror inte det. Vi utgår från att det blir ett ja när frågan slutligen ska behandlas i kommunfullmäktige den 29 april. Vi är ju i full färd med att bygga en organisation för det, säger Frank Olofsson, flygplatschef i Sundsvall till Flygtorget.
           
Skulle det verkligen bli ett nej lär Timrå och Sundsvall ensamma ta på sig ansvaret. Flygplatsen har haft en nedgång i antalet passagerare i år. Under de tre första månaderna gick inrikestrafiken ner med 15 procent, mest av Swedavias alla flygplatser. Utrikestrafiken ligger dock på +-0.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Framtidstro
2013-04-16 09:45

Ju längre man kommer från de stora befolkningscentran desto mer betydelsefullt med bra kommunikationer. Antar att ni resonerar om finansiering av denna infrastruktur.. Bara en liten fråga.. Kika i era budgetar och titta på hur många miljoner ni årligen lägger på snöröjning, underhåll av vägar, broar och er länstrafik..? visst blir väl då flygplatsens snöplogar och asfalt marginell..!!

Härnösand inte i centeral Euro
2013-04-16 09:35

..forts
Utlänska kunder och besökare accepterar inte längre restid I Sverige än till och från vårt avlägsna land Tyvärr så ligger ni inte i världens mitt som man verkar tro Jag vill inte bo i ett naturreservat då drar även jag och tittar förundrat på vad ní ställt till med

Framtidstro..
2013-04-16 09:33

Sverige ligger ju inte direkt i europas mitt där vi har de stora befolklingsvolymerna Affärer och relationer med omvärlden blir ner och mer nationsgränslösa och globala och våra producerande exportnäringar finns i det regionala Sverige Ska dessa finnas kvar där så krävs snabba kommunikationer.. forts

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten