Featured article image

Helsingfors stärker flygnav med Finnair i centrum

Publicerad den 2025-12-15 07:37av Redaktionen
Kommentarer
Finnair står stadigt, långlinjerna växer försiktigt och Helsinki Airport stärker sakta men säkert sin roll som nav för resor vidare ut i världen. Siffrorna är kanske inte spektakulära var för sig. Men när man lägger ihop Finnairs trafik, nya rutter och utvecklingen på Helsinki Airport börjar ett tydligt mönster ta form.

Stabil volym – men stora skiften i nätverket
Finnair transporterade knappt 900 000 passagerare i november, marginellt färre än i fjol. Vid första anblicken ser utvecklingen försiktig ut – men tittar man närmare framträder ett tydligt mönster: trafiken flyttar på sig.

Nordamerika sticker ut som tillväxtmotor, drivet av ökade frekvenser till bland annat Dallas. Även Asien och Europa visar plus, medan Mellanöstern tappar tydligt efter att samarbetet med Qatar Airways avslutats tidigare i år. Inrikestrafiken backar något – ett mönster vi känner igen även från andra nordiska marknader.

Lägre kapacitet och fullare flyg
Samtidigt som kapaciteten minskade något, ökade beläggningen till drygt 74 procent. Det är inga rekordnivåer – men tillräckligt för att visa att Finnair lyckas fylla sina flyg bättre.

Punktligheten förbättrades kraftigt jämfört med fjolåret, då snöoväder slog hårt mot Helsingfors. I år har man förberett sig inför vintern med 200 snöröjningsmaskiner som är kapabla att snöröja en landningbana på 11 minuter. Det är en detalj som inte ska underskattas: driftsäkerhet är fortfarande en konkurrensfördel, särskilt för ett navbolag i norr.

Europaexpansion med tydlig nordisk logik
När blicken lyfts mot 2026 blir bilden tydligare. Finnair lägger till tolv nya europeiska destinationer, där flera sticker ut ur ett nordiskt perspektiv: Umeå och Stavanger stärker närvaron i Sverige och Norge, medan triangellösningar och Arlanda-stopp visar hur Finnair försöker fånga flöden bortom sin egen hemmamarknad. Här finns också en tydlig koppling till långlinjenätet: Europa ska mata Asien och Nordamerika.

Att Finnair återigen satsar på direktflyg från Centraleuropa till Lappland är knappast överraskande – men ändå strategiskt viktigt. Bryssel, Paris och Zürich kopplas direkt till tomtestäderna Kittilä och Rovaniemi.

Bakom nätverksbesluten finns en tydligare finansiell ram. Finnair siktar på lönsam tillväxt fram till 2029 och har öppnat dörren för både flottförnyelse och inhyrda mindre flygplan.

Helsingfors flygplats stärker navrollen

Parallellt med Finnairs omställning fortsätter Helsinki Airport att visa stabil utveckling som nav i norra Europa. Flygplatsen hanterade cirka 1,3 miljoner passagerare, med en försiktig men tydlig uppgång jämfört med i fjol. Särskilt intressant är att omkring 165000 resenärer var internationella transferpassagerare – ett tydligt tecken på att Helsingfors återtar sin roll som effektiv knutpunkt mellan Europa, Asien och Nordamerika.

För Finnair är det här helt avgörande. Ett flygbolag med navstrategi är bara så starkt som sin flygplats – och här syns ett allt bättre samspel mellan flygbolag och infrastruktur.

Investeringar som gynnar flygbolagen
Helsinki Airport fortsätter dessutom att investera tungt i framtidens drift. EU-stödd elektrifiering av rampverksamheten ska minska utsläpp från stillastående flygplan, samtidigt som flygplatsen redan nådde nettonollutsläpp i den egna verksamheten under 2024.

Finnairs försiktiga men tydliga nätverksförändring hade inte varit möjlig utan ett Helsingfors som återfår fart, transferflöden och investeringsvilja.

Det är inga små signaler till flygbolagen: Helsingfors positionerar sig inte bara som snabb och pålitlig – utan också som en av de mest hållbara hubbarna i norra Europa.

Vad säger framtiden?

Finnair flyger just nu inte högst – men smart. När andra jagar volym, justerar Finnair struktur. Mindre Mellanöstern. Mer Nordamerika. Ett bredare Europa. Ett starkare Lappland. Det är kanske inte spektakulärt i rubrikerna, men i ett nordiskt flyglandskap betyder marginalerna mer än någonsin.

Finnair november
Passagerare: ca 893000
Beläggning: ca 74%
Tillväxtmarknader: Nordamerika, Europa, Asien
Nya destinationer 2026: bl.a. Umeå, Stavanger, Tirana, Turin
Lappland: Direktflyg från Paris, Bryssel och Zürich

Skriv en kommentar

Kommentarer

...
2025-12-15 08:38

Dom skulle lägga till Luleå direkt till Helsingfors också. Då skulle SAS bara fungera som inrikes bolag för norra Sverige. Hellre Finland än Danmark.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500