Hemligheten bakom SAS punktlighet

Publicerad den 6 augusti 2010
Kommentarer
Flygtorget kontaktar SAS för att få svar på frågan om hur SAS lyckas hålla tidtabellen så bra. Det är alla flygbolags mål, men det är inte alla som lyckas.

– SAS har sedan många år tillbaka haft ett stort fokus på punklighet och det har blivit en stor del av varumärket. Vi har en arbetsgrupp som kontinuerligt följer upp för att identifiera problemen när de uppstår och som sedan förbättrar proceduren. Hela personalen är väl insatta i målsättningarna och blir också informerade genom SAS intranät där det går att följa upp hur punktliga vi är, säger Anders Lindström, PR chef på SAS.

När Flygtorget pratar med Anders så tittar han på intranätet som uppdateras var 20:e minut och ser att dagens trafik har följt tidtabellen till 99 %. Då fokuserar SAS på den procenten och ser vad det kan ha berott på.

När flygningen på något sätt blir förhindrad så görs noteringar av piloterna som har uppåt 30 koder för att enkelt kunna rapportera tillbaka till flygbolaget. Exempel på störningar är slot-tiderna som kan skapa stora förseningar under sommaren då flygtrafiken i Centraleuropa är stor.

Den flygande personalen har stor erfarenhet och arbetar efter inarbetade rutiner, men är beroende av att alla markenheter fungerar smidigt för att få flygplanet klart för nästa flygning. Det är inte bara bränsle som ska fyllas på utan catering och vatten ska fyllas på samt att en städning genomförs efter varje flygning. En säkerhetskontroll görs i kabinen och piloterna har en del pappersarbete innan flygplanet får lämna gaten.

Varje flygning är unik på sitt sätt och det är många faktorer som ska stämma. En flygning börjar vid incheckning och slutar för passagerarnas räkning när de får sin väska och kan lämna flygplatsen.

– Hemligheten är bra rutiner och en fantastisk insats från personalen i och runtom flygplanet, avslutar Anders Lindström.

Förra året var SAS Europas punktligaste flygbolag och även i år håller SAS positionen som sommarens punktligaste flygbolag, enligt det senaste pressmeddelandet. I juli var SAS dessutom världens punktligaste flygbolag.

SAS Foto: Erik Grinsvall

Boeing 737 Foto: Erik Grinsvall

SAS punktlighet för maj, juni och juli är långt över Europas andra stora flygbolag. I juli var SAS punktlighet 90.35%, vilket innebar att 14,312 av 15,840 flyg landade på tid. I juni var punktligheten 90.62% och i maj 91.30%. SAS var därmed överläget Europas punktligaste flygbolag bland de så kallade "major airlines".

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten