Hur blir det med flygjobb efter terrorattackerna?
Publicerad den 23 september 2001Efter en avmattning i konjunkturen under sommaren och terroratacker mot amerikanskt inrikesflyg, reses alltmer frågetecken om hur detta påverkar oss på hemmaplan. Sedan länge har Flygrevyn Express och Svenskt Flyg planerat ett seminarium om kompetensförsörjningen till flygbranschen satt till den 16 oktober. Då räknade vi med en tillväxt på 5-6% per år men vad blir tillväxten nu?
Världen över har det nu istället friställts 100.000 personer inom flygbranschen, främst i USA. Vad som händer i Europa är för tidigt att säga. Men vi får räkna med en minskad efterfrågan en tid.
Hur förändras bilden efter det som hänt? Kommer behovet av flygledare, tekniker och piloter att minska? Får vi rentav ett överskott?
Hur skall kompetenser och licenser kunna upprätthållas i ett sådant scenario?
SAS, SAAB och Luftfartsverket är bolag som på ett eller annat sätt påverkas. Flygskolorna och Flygindustrin likaså.
Seminariet Flygtimmar i Stockholm den 16 oktober på eftermiddagen blir alltmer intressant.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten