Icelandair tar in två Boeing 767
Publicerad den 19 mars 2015Boeing 757 har varit Icelandairs arbetshäst under många år och flygbolaget har idag en flotta på 23 B757-200 och en B757-300. Det är bara två av de 24 flygplanen som är leasade, resterande ägs direkt av Icelandair. Leasingen på de två går ut i höst och de måste nu ersättas för att bibehålla kapaciteten i linjenätet.

Den lite överraskande lösningen blir att ta in två Boeing 767-300 som ska sättas i trafik i början av nästa år. En 767 innebär en betydande kapacitetshöjning på de sträckor där den sätts in. Med 260 stolar tillförs 77 stolar på varje flygning i jämförelse med de 183 stolar som Icelandair har i sina B757-200. En 767 har dessutom betydligt bättre räckvidd och det skulle kunna inbjuda till trafik direkt över Atlanten utan transit på Island.
Det är inte första gången som flygplanstypen ingår i flottan. Åren 2003 – 2011 använde Icelandair Boeing 767-300ER på trafiken mellan Europa och USA. I dagsläget består linjenätet av 26 destinationer i Europa, Stockholm och Göteborg ingår, och 14 destinationer i USA när Portland öppnar i maj.
Boeing 767 är en temporär lösning och från 2018 inleds bytet av flygplansflottan när B757 ska fasas ut. Icelandair hade ursprungligen tänkt satsa på Dreamlinern och beställde två Boeing 787-8 men avbeställde flygplanen vilket gjorde att Norwegian tog över dem. Istället satsar man nu på Boeing 737MAX och har order inne på en blandning på sammanlagt 16 MAX8 och MAX9. De har dock färre stolar ombord än dagens B757-200 vilket tyder på att trotjänarna ska vara kvar i tjänst ytterligare år.
Kommentarer
Nya destinationer!? Maybe Honolulu?
Same type rating, 757 piloter kan flyga 767 utan vidare. Mycket bra kombination.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten