Import av luftfartyg
Publicerad den 23 april 2008Noteringar från möte mellan medlemmar i SFR och Luftfartsstyrelsen den 28 mars 2008.
Agendapunkter vid det mötet var
- Importbesiktningar
- Interimsregistreringar
- Permit to Fly & Flight Conditions
- Tillgänglighet LS
Läs våra frågor och LS svar nedan:
LS – Fram tills den 28/9-2008 är en så kallad Opt-out i kraft, detta innebär att vissa paragrafer i EG förordningarna inte är gällande i Sverige än. Transferering från BCL till EG förordningarna sker successivt via nationella regler. Dvs. fram till 28/9-08 gäller BCL-M fortfarande vad gäller import av luftfartyg till Sverige.
LS – Vad det gäller avgifterna i sig så är vi bundna av lagar och regler men när det gäller besiktningen vid import/export och ert specifika fall är detta nåt vi skall titta på. Gunnar och Thobias skall ta upp detta med Simon Posluk.
LS – Informationen uppdateras kontinuerligt och läggs ut på hemsidan. Utöver det har det också hållits seminarier, ”road shows” med information om det nya regelverket.
Se även:
http://www.luftfartsstyrelsen.se/partm2008
LS – Tillverkaren bygger helikoptern efter den gällande byggnormen och enligt vad köparen har beställt. När tillverkaren utställer en Form 52 så tar de inte hänsyn till eventuella driftkrav i nationella regelverk, det är en anledning till att Luftfartsstyrelsen utför import besiktningar.
Fr.o.m. 28/9-08 kommer det att finnas möjlighet för andra än myndigheten att utföra besiktningen. För detta måste en organisation söka och inneha en CAMO. Intill dess gäller nuvarande regler vilket betyder att LS måste utföra besiktningen.
Dock är det viktigt att påpeka att en besiktning (Airworthiness Review) fortfarande måste göras även efter den 28/9 -08 och då av en organisation som innehar ett CAMO tillstånd.
Inga CAMO tillstånd finns i nuläget utfärdade i Sverige men det är fritt fram att ansöka och ca 10 ansökningar har kommit in.
EASA Form 52 används även idag istället för exportluftvärdighetsbevis vid importbesiktningen inom EU.
LS – Ja köpeavtal med den separata handlingen med specifikation är något vi godkänner som alternativ.
LS – Då Yngve representerar LS på plats och utför besiktningen går det bra med vidimerad kopia.
LS – Som det är nu har vi ingen direktuppkoppling mot Bolagsverket, varför ni måste bifoga detta. Vad det gäller tidsgränsen måste vi sätta en gräns om när vi ber om nya behörighetshandlingar och 6 månader är den gräns vi satt upp för alla.
Av förordningen(1986:172)om luftfartygsregistret m.m.12§ 2 p framgår det att registreringsbevis ska bifogas.
LS – Nej
LS – För icke design relaterade Permit to Fly (ex. flygning på interimistisk registrering) skickas ansökan om godkännande av ”flight conditions” (EASA Form 37 och 18b) samt ansökan om Permit to Fly (EASA Form 21) in till den nationella luftfartsmyndigheten. Handlingar som man refererar till i ansökan ska bifogas med ansökan eller vid senare tillfälle. Permit to Fly (EASA Form 20a) utställs av myndigheten när man försäkrat sig om att luftfartyget kan utföra en säker flygning under de Flight Conditions som angetts.
LS – Om en POA har privilegiet att utfärda Flight Conditions och Permit to Fly så innebär detta att luftfartyget flyger under POA:ns ansvar. Detta privilegium är tänkt att användas för produktionsflygningar mellan fabriker. Paragraf 21A.163 e) (förordningen (EG)nr 375/2007) öppnar för att privilegiet kan innefatta flygningar till annan ort där leverans kan ske i det fall myndigheten har tillåtit detta. En fransk POA kan dock inte utfärda ett Permit to Fly på ett svenskregistrerat luftfartyg, dvs. ska helikoptern flygas hem till Sverige på en interimistisk registrering så måste Permit to Fly utfärdas av Luftfartsstyrelsen.
LS – LS jobbar med att ta fram en guide för Permit to Fly och dess blanketter alternativt kollar vi också på om man kan skapa en egen förenklad blankett
LS – Godkänner vi Permit to fly ifrån en POA? Kopia?
Vid en interimistisk registrering kan inte en POA utfärda ett Permit to Fly (se förklaringen ovan)
LS – Privilegiet att utfärda Permit to Fly ges av den nationella myndigheten för det land där tillverkningen sker, det är inget som ingår i en POA med automatik. Vill man ha reda på om en viss tillverkare har privilegiet får man vända sig antingen till tillverkaren eller till myndigheten i det land där tillverkaren är lokaliserad.
LS – Ja det kan man.
LS – Vi ser inga problem med detta men avsikten med underhållsstoppet och eventuell funktionskontrollflygning bör anges i ansökan och att man fortfarande flyger inom de begränsningar som ”flight conditions” anger.
LS – Luftfartygsregistret måste du vara registrerad i för att få flyga under svensk registrering, registreringen är sålunda obligatorisk och det är ett offentligträttsligt register.
Inskrivningsregistret är ett civilrättsligt register som ger sakrättsligt skydd för inskrivna rättigheter. Inskrivningen är frivillig. Rättigheter som man kan skriva in är t.ex. äganderätt och nyttjanderätt.
Ägaren måste vara inskriven i inskrivningsregistret för att kunna ta ut en inteckning.
LS – Vi finnas tillgängliga under arbetstid dock har vi stort tryck på oss men vi har alltid telefonerna med oss.
Men vi tar detta med oss och dubbelkollar mot växeln att informationen finns om vidarekoppling till andra part om första personen är upptagen.
Vi nås även alltid via mejl och kollar av dessa ofta.
Vår slutsummering av detta möte lyder – Ju tydligare information från LS och mer kompletta handlingar från SFR ger smidigare hantering av ärenden oss emellan! Mötet avslutade med ett förslag om ett möte om ca ett år då det nya regelverket till fullo trätt i kraft!
Protokollförare vid mötet var Anna Kesselring Luftfartsstyrelsen
Deltagare vid mötet var:
Lennart Pihl – Scandinavian Helicopter Group AB (SHG)
Martin Pihl – Scandinavian Helicopter Group AB (SHG)
Per Töörn – SFR (PT)
Mats Koffner – Advokatfirman Glimstedt (MK)
Maria Melchersson Tell – LS (Luftfartsstyrelsen)
Gunnar Ljungberg – LS (Luftfartsstyrelsen)
Thobias Log – LS (Luftfartsstyrelsen)
Charlotte Sverre – LS (Luftfartsstyrelsen)
Anna Kesselbring – protokoll (Luftfartsstyrelsen)
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten