
Inrikesflyget fortsätter minska
Publicerad den 4 juli 2024Kommentarer
Försök att förstå att minskningen i inrikesresande i huvudsak beror på ändrade vanor från företag, stat, kommuner och andr organisationer. Nästan alla onödiga endagarsmöten har ersatts med betydligt effektivare web-möten och medarbetarna vill inte flyga över dagen. Detta kommer aldrig att ändras tillbaka. Bara att anpassa kostymen.
Inte så konstigt med flygskatt och dyra biljetter, en ATR72 drar under 0.3 liter/passagerarmil raka vägen i 500km/hr. Det ska komma en ny version ATRevo som ska dra 20% mindre bränsle, men kostnaden sjunker först ordentligt med endast 1 pilot ombord.
Nu handlar det inte om att Luleå ligger i världens ände enligt vissa. Vi har i många år haft två bolag som flyger och priserna har tidigare varit humana. Ryanairs korta inhopp med en avgång per dag kan knappast räknas. BRA är ju inte direkt något lågprisflyg.
Sen har vi ju statliga Swedavia som sover och väntar på bättre tider. Finns många flygplatser utomlands som satsar och växer men icke här hemna.
Dom som tar tåget till/från Norrland ser nog ändå tåget som ett alternativ – det vore ju konstigt annars?
Det är priserna som avskräcker, sen drar South West gör, de säljer många BIljetter för 49 59 dollar.
Alla (utom BRA Ampola) har dessutom för stora flyg, man måste gå ner i storlek och få upp , frågan varför Bra inte byggde ut linjerna i stället för att satsa på charter. En inrikes kärra drar in mer pengar under en dag än en chartermaskin. Heller inte fler flyg”types” i ett litet bolag,
Trots att Ryan och Southwest kör “en types” och det går bra för bägge.
Bor man i Norrland finns inget alternativ! Tåget går inte att lita på, tar mellan 10–12 timmar och kostar många gånger lika mycket som flyget…ibland mer.
Det är ju lite sådär svenskt PK skämmigt att flyga inrikes. Och som vanligt till ingen global nytta alls.
Finns flera orsaker säkert, för dålig konkurens. Dessutom har ju Ryan lagt ner inrikes. Har Landvetter ens kvar någon inrikes förutom Arlanda och Bromma?
Jag trodde inrikesflyget = Bromma flygplats.
Ja, men just Luleå ligger ju i världens ände. Det är lika stor kulturskillnad som om du åker söderut.
Inte konstigt med tanke på de priser flygbolagen tar på inrikesflyg. Nästan 2000 kr enkel med Norwegian i low fare till Luleå. Klart att inga köper biljetter då.
Det är absurt. Företag och organisationer ställer om sitt resande och gör stora utsläppsminskningar i sina verksamheter. Då svarar regeringen med att pumpa in miljoner för att ÖKA utsläppen igen. Samtidigt fortsätter Swedavia pumpa in pengar i Bromma istället för att agera ekonomiskt och samla flygtrafiken på Arlanda.
Ska vi någonsin ställa om så kan vi inte lägga våra skattepengar på att ge de *kortaste* flygrutterna konstgjord andning.
Att inte ett helhetsgrepp tas på inrikesflyget med dess kostsamma skatte finansierade flygplatsstöd, och utdelande av trafik subventioner, i hundramillionklassen, en ordentlig genomlysning av hela branschen med alla verksamma där bör ske.
Skicka ut massenkät till alla företag runt om i landet, allt för att att inte bara pytsa ut hundra tals millioner hit och dit helt utan fakta och analyser.
Varför slösa pengar på banuderhåll på Bromma istället för att använda välbehövliga pengar för att utveckla Arlanda? Politiker kan ingenting om ekonomi och de vill INTE lära sig läxan efter pandemin med facit i hand att inrikesflyget blir allt mindre. Så ansvarslöst att INTE vilja inse att Bromma inte har någon framtid alls.
Ta bort flygskatten till att börja med
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten