Jet nästa för Nextjet

Publicerad den 6 april 2010
Kommentarer
Med två stadsnära flygplatser, jettrafik och en service av klassiskt snitt lägger Nextjet sin tredje utlandsdestination till nätverket. - Vi har haft London på gång länge och resestatistiken talar till vår fördel, säger vd Magnus Ivarsson.

Regionalflygbolaget Nextjet har flugit sedan 2003 och successivt växt i både flotta och destinationer. Merparten av linjerna går till mindre flygplatser i norra Sverige och även om London City Airport är den minsta flygplatsen i London, är det ett betydande steg vidare när trafiken kommer igång den 16 augusti.

– Vi har studerat London länge, säger vd Magnus Ivarsson. Dels sett över Transportstyrelsens statistikunderlag, dels stämt av intresset från företagskunder och researrangörer och responsen är överväldigande. Att flyga Bromma – London City sparar cirka 2 timmars restid vilket är mycket intressant för många resenärer.

Så snart planerna offentliggjordes för två veckor sedan började ryktena surra kring flygbolaget. Ett av de mer ihärdiga var att bolaget skulle använda en Airbus 318 på linjen.

– Ja, inte var det vi som påstod det i alla fall, fortsätter Magnus Ivarsson. Vi kommer att flyga en Avro 85 i egen regi, vi köper alltså inte in produktionen av någon leverantör, så en del nyanställningar kan bli aktuella. Det må vara ett traditionellt sätt att se på driften men det är så vi vill ha det i bolaget.

Londonlinjen innebär att Nextjet nu blir ett flertypsbolag med både propeller- och jetmaskiner i flottan.

– Det spelar mindre roll, vi utgår från destinationen och ser vilken typ av flygplan som passar just den produktionen.

Prissättningen på biljetterna hamnar någonstans "mittemellan" och riktar sig i första hand till affärsresenärerna. Väl ombord får sedan alla passagerare samma service, oavsett vad de betalat för biljetten.

– Servicen blir något extra med hög kvalitet på maten som vi hämtar från en av Stockholms bättre restauranger. Även det är en del av det traditionella sättet att driva flygbolag som vi vill göra och jag tror att det på en linje som den här, från Bromma till London City, fungerar det bra.

Frekvensen blir till en början en tur och retur på morgonen och en tur och retur på kvällen, fem dagar i veckan. Målsättningen är dock minst sexdagarstrafik. Ekonomiskt finns lång uthållighet och vilja att lyckas med satsningen, som dessutom är en del i planer på fler destinationer utomlands.

– Volymerna i bokningarna pekar redan nu åt rätt håll. Det visste vi i och för sig att de skulle göra, annars hade vi inte gått in i det från början.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Re: Replik
2010-04-09 20:32

Låter bättre och låter bättre… Det enda som är bra nog är ju att du håller dig till sanningen som är att över 90% av flygningarna är i tid (Rikstrafikens definition). Visst, det är inte SAS-bra kanske men det är ju låååååångt ifrån den bild du försöker måla upp.

Thomas
2010-04-09 11:37

Kaj, alla som reser ofta till Gällivare vet att förseningar är standard. Låter det bättre om jag påstår att det rör sig om 20 minuter istället? Poängen är att NextJet flyger med en maskin som inte uppfyller Rikstrafikens avtalsvillkor om maximal restid. Artikeln handlar om att Avro nu introduceras i flottan. Låt oss hoppas på mer än en maskin, och att de används för att lösa sedan länge existerande problem.

Undrare
2010-04-09 09:39

Undrar hur NJ ska lyckas sälja stolar till linjen, speciellt lokalt i UK, vilket lär krävas för lönsamhet.

la
2010-04-09 09:36

Jag får lite déja vu känslor. Var det inte Next Jet som startades av ett par piloter. Piloter som helst vill flyga jet och då helst så stora som möjligt. Man får hoppas att de har starka finansiärer i ryggen. Hur som helst önskar jag lycka till.

Martin
2010-04-08 21:52

Nextjet får c.a 200 miljoner av Rikstrafiken under avtalsperioden mellan 2008-2011.

$$$
2010-04-08 21:32

“Flera hundra miljoner”… Vilken värld lever du i?

Kaj Randén
2010-04-08 21:25

Flyger till Gällivare ofta och det är absolut inte så att 30 minuters försening är standard, varför sitter folk och far med osanningar så fort man har chansen?!

Nu handlade denna artikel om London och även fast jag aldrig kommer flyga linjen känns det som en kul satsning!

Olle
2010-04-08 16:33

Nextjet borde helt klart sätta in en jet på Arlanda-Gällivare, det är ju trots allt deras längsta linje, sen är väl underlaget rätt ok på den linjen vad jag har sett. Vi får hopaps på de så vi pendlare kan få flyga lite snabbare och bekvämare.

Helge
2010-04-08 15:59

Nextjet kommer inte att vinna nästa upphandling av Rikstrafiken och då blir det troligtvis KK för dem då Rikstrafikens flera hundra miljoner i bidrag ligger till grund för deras andra ohållbara linjer också.

Thomas
2010-04-08 15:32

SWEDEVAN, försening till GEV så klart. Det var typ därför jag skrev Gällivarelinjen. Det faktum att Rikstrafiken utreder NextJets oförmåga att hålla tidtabellen tyder väl på att fakta föreligger. Kul dock att de skaffar Avro, hoppas den sätts in där det verkligen behövs.

Johanna
2010-04-08 14:05

Kul, you go guys!

SWEDEVAN
2010-04-08 13:36

Thomas..

Ta reda på fakta innan du glappar..

Thomas
2010-04-08 12:34

Kanske NextJet skulle sätta in en Avro på Gällivarelinjen också så att man upphör med att konsekvent överskrida Rikstrafikens krav på restid. 30 minuters försening är numera standard med ATP och mellanlandning i KRF.

Mr Jet
2010-04-07 11:38

Kul!!

JWWOW
2010-04-07 04:11

Och du är säker på att det inte är dina abs som är The situation..? 😛

Cabin Attendant
2010-04-06 23:44

Boeing 737 är inte ett alternativ from BMA, d`det finns restriktioner för vilka flygplanstyper som får landa där med tanke på läget.

Book
2010-04-06 21:39

Det skiljer 22 km/h mellan avrons cruis speed och 737:ans. Det ger inga märkbara skillnader på en sådan kort sträcka plus att LCY är en smidigare flygplats än vad Heathrow är.

Biggles
2010-04-06 17:45

Har man flugit med Malmö Aviation från Bromma så vet man hur bekvämt det är. Det gäller bara att få affärsmännen att pröva för att bli övertygade.

Bruno Anderhage
2010-04-06 17:18

Sååå mycket långsammare är den in, från huvudstaden ner till västkusten skiljer det t.ex. bara fem minuter. Kan tänka mig att det blir 10-15 minuter till London. Med i ekvationen måste även tas alla holdings, massor med tid taxandes, långa avstånd att gå, väntan på bagage, säkerhetskontroll m.m. på Heathrow – sånt förekommer inte på London City!

Swede
2010-04-06 16:47

Är inte en Avro bra mycket långsammare än en B737 t.ex. Tjänar man på marktransporten så förlorar man på flygtiden. Hur stor skillnad blir det egentligen NextJet?? Ärliga siffror ska det vara och ingen falsk marknadsföring.

Ypsilon
2010-04-06 13:26

Book: Ja visst ligger London City närmare bankkvarteren än Heathrow, men vem skumpar fram 1,5 timme med tunnelbana från Heathrow in till stan när Heathrow Express bara tar 15 minuter?
Min poäng är att för affärsresenärerna är det inte överlägset bättre och snabbare med tanke på att BA har 6 dagliga avgångar och SAS 7 dagliga.

Fredrik
2010-04-06 12:56

Citat “Tror även att LCY är för okänd för resenärer så många förstår nog inte dess läge” Nä, London City Airport är nog svårt att fatta var det ligger!!!

Book
2010-04-06 11:35

En super bra idé, LCY ligger 10 minuter med lokala tunnelbanan från det stora affärscentrumet “Carnary Warf” mycket bekvämare en att åka tunnelbana i 1-1.5 timme från Heathrow!

GERKRA
2010-04-06 11:12

Toppen att denna förbindelse väcks till liv igen. Det är ju ett antal år sedan förbindelsen fanns tillgänglig. LYCKA TILL! 2N. (Nu brummar det verkligen på Bromma!).

Marknadsansvarig
2010-04-06 11:00

Marknadsföring, Marknadsföring, Marknadsföring, Bra service, Bra service, så kan det fungera.

Micke
2010-04-06 10:51

sant men tänkt även på att sparar man 2 h med denna linje behöver man inte boka om lika mycket som med traditionellt flyg, resan blir mindre obekväm så att säga. jag tror på detta, lycka till.

Martin
2010-04-06 10:45

Tror även att LCY är för okänd för resenärer så många förstår nog inte dess läge och hur man kan vinna på att använda det så jag tror att många kommer fortsätta använda LHR som flygplats i London p.g.a. okunskap och för lite information.

Martin
2010-04-06 10:45

Tyvärr tror jag inte att linjen kommer fungera. med två rundturer om dagen ger man inte affärsresenärerna den “service” de troligtvis behöver. de vill ha möjligheten att boka om sina avgångar hit och dit efter sina förutsättningar och med så få avgångar får de inte den möjligheten.

Mike
2010-04-06 10:37

Det här låter riktigt bra, we’ve got a situation!

Peter
2010-04-06 10:06

Tror mycket på att kunna flyga direkt city-city. Dessutom är vi många som saknar en värdigare service på dessa medium haul flights. Helt rätt att satsa lite extra på detta för att göra sig unik mot konkurrenter. Lycka till!

ALA
2010-04-06 09:59

Fantastiskt, mycket bra val med tanke på att konkurenter inte finns till L.City.
Många storföretag i Sverige har ju etablerat sig med affärskontor i Londons mer exklusiva kvarter, som grannar, detta kan bli som ett nytt modernt firmaflyg, i ny tappning för framtiden !
Ett starkt arb. ägarteam med stor tilltro på framtiden. Grattis !
Tack för ordet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten