Featured article image

Kapacitetsproblem när SAS ökar trafiken

Publicerad den 10 juli 2020
Kommentarer
En ATR 72, en CRJ-900 eller en A320? SAS brottas just nu med trafikplaneringen och vilka flygplanstyper som ska flyga vilka sträckor. Det sätter också fokus på behovet av ett nytt flygplan i mellanstorlek i SAS flotta.
I takt med att efterfrågan nu sakta ökar brottas SAS med vilka flygplan som ska disponeras för trafiken på olika avgångar. Den inledningsvis sparsamma efterfrågan på inrikes har gjort att det främst är ATR-72 som stått för flygningarna på en del av linjerna, även tidigare tunga sträckor som Arlanda – Malmö. Under förra veckan medförde det upprepade problem med överbokade flygningar just på den linjen med åtföljande erbjudanden om att mot kompensation stå över till nästa flygning. Något som visat sig vara svårt att få gehör för med tanke på att det fortsatt går få flygningar per dag. 
– Vi har haft en period där det varit otroligt svårt att disponera de flygplan som sätts in på olika linjer. Nu har vi dock lyckats hitta en bra balans i vilken storlek som ska användas, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS till Flygtorget.
SAS går därför på måndag upp till A320neo på linjen mellan Malmö och Stockholm, den flygplanstyp som redan flyger på Göteborg och norrlandslinjerna. I sig innebär det en rejäl ökning av kapaciteten, från 72 stolar per avgång till 174 stolar. Det kunde ha blivit en mer anpassad uppgradering av antalet stolar med en av de CRJ-900 som har 88 stolar ombord och som flyger i flottan, men enligt SAS ska de inte vara i trafik igen förrän i september.
Svårigheterna med flygplaneringen sätter också än en gång fokus på behovet av ett flygplan i mellanstorlek i SAS flotta. Boeing 737-600 är sedan förra året borta ur flottan och därmed en maskin med 120 stolar ombord. Boeing 737-700 har 140 stolar och flyger fortsatt men i dagsläget till största delen i Norge. I dagsläget har SAS sammanlagt 47 Boeing 737 i flottan, 21 737-700 med en snittålder på 17 år och 26 737-800 med en snittålder på 14 år. Merparten av dem är i dagsläget parkerade på olika platser i Skandinavien utom de som flyger inrikestrafiken i Norge. Enligt tidigare planer ska de vara borta senast fjärde kvartalet 2023. Enligt uppgifter till Flygtorget kan det istället bli tal om att de är borta ur flottan redan i slutet av 2022, alternativt ett par månader in på 2023. Med dem borta uppstår ett glapp mellan 88 stolar ombord på CRJ-900 och 174 stolar på A320neo som alltså måste fyllas av den midsize-maskin som SAS flaggat för ska införskaffas. 
Vilken maskin det blir och när ett beslut kan presenteras har den pågående coronapandemin satt stopp för.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Andreas
2020-07-14 10:24

Man kan inte bara fokusera på antalet säten. Även om 70 säten är för litet och 180 för stort i förhållande till efterfrågan så är det inte säkert att det är stor skillnad i kostnad att flyga en gammal A319 med 150 säten jämfört med en ny och bränsleeffektiv A320neo med 180.

Andreas
2020-07-14 10:11

Är det inte tvärtom, att Embraer är villiga att rabattera mer för att få över en annars trogen Airbus-kund? Det var väl så Norwegian fick billiga A320neo, genom att vara Boeing-kund?

TU
2020-07-12 01:33

Dyrare är de förvisso. Men jag skulle gissa att Airbus också är villiga att ge betydligt generösare rabatter till en trogen Airbuskund än Embraer. Ingen betalar ju listpris. Underhållsavtal blir också billigare med en full Airbusflotta. Alltjämt tror jag skillnaden i slutändan inte skulle bli så himla stor, men vad vet jag.

Och till den som skrev angående annan rating: tror inte det finns något plan i den storleksklassen som inte kräver annan rating. A318 är ju knappast ett alternativ.

Skattebetalare
2020-07-11 22:39

Det är svenska skattebetalande piloter med skandinaviska avtal som flyger för underentreprenörerna.
Många med bra många fler år än dig i branschen
Utbildningskostnader är en engångsutgift.
Vill du driva bolag, studera ekonomi.

Angry Bird
2020-07-11 18:37

SAS har nog historiskt aldrig kunnat räknat hem en besparing på sina underleverantörer. Vartenda utlandsäventyr har i slutänden resulterat i förluster, med tvåsiffrigt MILJARD-belopp upp i rök. Allt i sin iver att inte satsa på egna konkurrenskraftiga piloter. Kanske läge att studera historien och rikta kritiken dit den hör hemma!

ABC
2020-07-11 17:00

Är det någon mer än jag som har flugit ombord på A220? Den är hemsk. Det enda bra är storleken på toaletterna. I sopkorgen!!!

LV
2020-07-11 15:07

A220 är knappast en Airbus. Endast till namnet dock. Certifieringsmässigt är det en separat flygtyp. Plus att motorerna är inte som SAS 320’s.
PWGTF……

Glad
2020-07-11 11:21

Nu är ju snart skådespelet kring bidrag och lån klart till SAS.
Varför skall vi då behöva tänka på miljö och ekonomi som svensk skattebetalare.
Nej bränn så mycket jetbränsle som möjligt varför skall vi starta upp på ett sunt sätt. Låt SAS fack få sin vilja igenom Istället för att gynna en miljömässigt och ekonomisk fördelaktigare verksamhet från en underleverantör.

Johannes
2020-07-11 10:46

SAS agenda att rädda sitt prestigeprojekt SAIL med säte på Irland sker som sagt på bekostnad av deras svenska personal! Skall svenska skattepengar gå till utländsk personal och alla styrmän nyligen utbildade för hundratusentals kronor sparkas – SAS verkar ju inte ens förhandla med facket om detta, de behåller alla dyra kaptener med en dubbel kostnad! Och låter de unga piloterna sparkas, vad håller de på med verkar ju inte klokt!

Skattebetalare
2020-07-11 08:57

SAS som företag ska producera till lägsta möjliga kostnad, och till högsta möjliga miljövinst. Det är så våra skattepengar förvaltas på bästa sätt. Tror du på fullt allvar man kan göra det med en 180 seater,(Airbus320) när det är paxsiffror på mellan 5 – 45 pax per avgång?

Sv TU
2020-07-11 00:12

Kruxet är att A220 är en förklädd Airbus vara rating inte är samma som 320-familjen.

PM
2020-07-11 00:00

A220 är nog en finmaskin, men ack så dyr i inköp. E-190är nästan lika fin, men mycket billigare!!

En VW Passat istället för en Mercedes E-series.

Gissningar
2020-07-10 21:25

Nu gissar Flygtorget vilt igen. Vem säger att något kapacitetsglapp måste fyllas? Ingen mer än Flygtorget just nu inder pandemin. Det finns inga pengar till en ny flygplanstyp. Man får nöja sig med det man har. Om flygplanet har stor kapacitet kan man glesa ut frekvenserna istället. Går utmärkt. SAS försöker istället minska mängden flygplanstyper.

AB
2020-07-10 20:31

Varför använder SAS inte sina 4st Airbus 319 om det nu skulle vara ett problem?

thomas
2020-07-10 19:10

Både 21an och 41an var bra att flyga med i Nordnorge, att hantera vindarna och “song of Norway” och de korta banorna.
Du spillde väl inte kaffet där uppe Gullan.

TU
2020-07-10 16:52

Nu när man satsat stort på enhetsflotta känns det som att A220 borde vara ett klockrent val. Både -100 och -300 -varianterna hade varit utmärkta för inrikestrafik och nya utrikeslinjer.

Hade varit perfekt också om man hade velat satsa mer på GOT. Fler och mer frekventa inrikeslinjer och kanske till och med några nya utrikeslinjer. Ett fantastiskt flygplan och perfekt i storlek och räckvidd för SAS.

Gullan Purser&Flygplansexpert
2020-07-10 12:56

Kan sakna DC9-21, 41 som tog 75 och 110 kunder, det är just något sådant vi borde ha.
Men jag vet att vi ser oss omkring med wetlease i det spannet, så det kommer nog.

Till dess kryddar vi på med våra fina Airbus.

Bertil
2020-07-10 12:55

SAS A320 Neo har 180 säten.

ABC
2020-07-10 11:50

Givetvis måste priset per stol vara det absolut viktigaste. Antalet passagerare reglerar man lätt med priset på flygbiljetter och antal stolar regleras med antalet avgångar. Någon ”mellanklassmodell” är urlöjligt, två storlekar för kortdistans och en för långdistans räcker utmärkt.

BO
2020-07-10 11:09

Problemet är att när de byter från ATR/CRJ till A320 så blir underleverantörerna av med produktion, dvs pengar.
Och det är ytterst kritiskt för deras existens i pressade Coronatider.
SAS agenda är att rädda underleverantörerna samt sitt prestigeprojekt SAIL på bekostnad av sin egna personal.
När staterna går in med pengar i SAS bör de säkra skandinaviska arbetsplatser.

KalleSus
2020-07-10 10:12

SAS har ju också 4 parkerade Airbus 319 som i vintras användes huvudsakligen på svenska linjer. De maskinerna skulle väl passa på svensk inrikes – om hoppet från 72 till 174 skulle vara för stort.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten