
Kastrup tappar när svenska inrikesflyget minskar
Publicerad den 12 november 2019
Kommentarer
Lite OT. Reser ofta till Thailand av familjeskäl. Tack Qatar Airways för linjen Göteborg-Doha. Benen GOT-DOH och DOH-BKK 6 tim vardera med en lagom bensträckare i DOH. Avg GOT på em, ank BKK vid lunch. Utmärkt transfer i DOH. Ännu ett skäl att undvika Öresdikets flygfält.
Lilla löjliga och misskötta ARN har inte en chans att bli ledande flygplats i annat än Sverige.
Skulle inte berlinare kräva av Lufthansa att få långdistans flyg när de äntligen får en flygplats som har kapaciteten?
Om man nu ska resa till Peking från ARN går det alldeles utmärkt att flyg Air China mon-stop. Det har dom gjort under 30 år. Numera 6 eller 7 dagar i veckan.
Helt enig om att man väljer destination. Så om man ska flyga från Linköping (tråden handlar om regionala flygplatser) till en destination är flyga jet med KLM till AMS det naturliga valet. Hur skulle du lägga upp en sådan resa? Du tycker alltså att turboprop med SAS tvivelaktiga service via CPH som inte har samma utbud av linjer är ett bättre alternativ? Ja, vissa nöjer sig med skit….;)
Högst osannolikt att BER får ett bättre utbud än CPH för transfertrafik när den väl kommer igång. AMS är bra men har utmanande slotproblem. Nya WAW kanske är klart om 8-9 år.
#klimatskeptikern.
En sak är säker och det är att SK995 till PEK aldrig flyger över ARN!
Man väljer väl inte flygbolag utefter vilket utbud som finns på en viss flygplats? Man väljer väl en destination? Finns den från Skandinavien så är ju AMS rena skiten!
SAS försöker dra all långlinjetrafik till Kastrup vilket bl.a. innebär att en resenär från Arlanda först ska åka “baklänges” en timme till CPH och sen ta SAS-planet som på sin resa till Peking åker rakt över ARN. Känns lite som att ta planet till Luleå via Malmö.
Var hittar man denna statistik (från Kastrup/Danmark)?
Det behovet för de regionala flygplatserna med underlag har KLM redan tillgodosett via AMS, en flygplats med betydligt större utbud än vad CPH någonsin kommer att ha. Snart kommer dessutom Berlin få en storflygplats med större utbud än CPH inom 1h från södra Sverige. LOT satsar stort via Warszawa. SAS kommer inte få någon lönsamhet/lyckas i/med det upplägget som du drömmer om. Nä, transit i stor skala för svenskar via CPH tillhör historien.
SAS skulle också kunna få mycket med feeder-trafik till sina SAS flighter ut från Kastrup, från Sveriges regionala flygplatser, men de vill inte. Synd!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten