Klart för hopslagning av Air India och Indian

Publicerad den 2 april 2007
Kommentarer

Det mesta är nu klart för en sammanslagning av de båda statsägda indiska flygbolagen Air India och Indian.

I juni väntas bolagen slutligt ha gått samman, enligt ATWOnline, som också uppger att de 16 fackförbunden med nära 33 000 anställda i de båda flygbolagen har accepterat processen.

Inget beslut uppges dock ha tagits vad det nya bolaget ska heta eller var det ska ha sitt huvudkontor. Det nya bolaget börsnoteras nästa år, då bolagen i vart fall delvis kommer att privatiseras.

Både Indian och Air India lever under svåra konkurrensförhållanden sedan deras monopolställning försvann på 1990-talet.

Indian har hamnat på efterkälken både i förhållande till Jet Airways och det endast tre år gamla LCC Air Deccan.

För Air India är situationen ännu allvarligare när nu både internationella flygbolag och nya privatägda bolag trafikerar utländska linjer. Idag har Air Indias marknadsandel av de utgående internationella flygningarna reducerats till 16 procent. Jet Airways (India)

Det nya sammanslagna bolaget räknar med att göra stora synergivinster. Förutom ett flygbolag med fullservice ska det sammanslagna bolaget Air India/Indian operera ett lågkostnadsbolag. Redan idag driver Air India lågkostnadsbolaget Air India Express som flyger på internationella destinationer.

Indien är en av världen mest snabbväxande flygmarknader. Indian har just börjat ta de första av 43 stycken beställda A320-plan i bruk. Air India har beställt 68 stycken 777:or, 787:or och 737:800:or.

Det nya bolag som skapas av de två när det slås ihop kommer 2010 att ha en flygplansflotta på 125 flygplan av den nya generationen och därmed tillhöra världens trettio största flygbolag.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten