Konkurrensen blev för hård på Jönköping Airport
Publicerad den 13 februari 2013I slutet av förra året var det glada miner på Jönköping Airport, som äntligen fick tillbaka en direktlinje till Kastrup. Det var något som stått på önskelistan ända sedan Skyways la ner sin trafik för drygt två år sedan. Lyckan för flygplatsen ökade ännu mer när också Nextjet presenterade en linje från Jönköping till Kastrup. Den 7 januari lyfte så Flyglinjen med en första Jetstream 32 med 19 stolar och tre veckor senare var Nextjet igång med en Saab 340. Det innebar att med två dubbelturer per dag och flygbolag, producerades varje dag 104 stolar från Jönköping till Köpenhamn och det visar sig nu att det underlaget finns inte i regionen.
– Därför väljer vi att lägga ner linjen, det är inte försvarbart att fortsätta i den rådande konkurrenssituationen, säger Henning Lindberg, marknadschef på Flyglinjen till Flygtorget.
Flygningarna till Köpenhamn har opererats av holländska AIS Airline, baserade på Lelystad Airport i Holland. Det kontraktet är nu uppsagt redan efter 28 dagar, något som Henning Lindberg inte hade räknat med, även om han flaggade för att det skulle bli tufft när det visade sig att Nextjet tog upp konkurrensen.
– Nej, vi visste att det fanns en begränsad men tydlig efterfrågan från näringslivet på den här trafiken och tog oss an den med ett flygplan anpassat efter det. Men vi hade i ärlighetens namn inte räknat med att Nextjet skulle ge sig in på samma marknad och det med ett större flygplan.
Flyglinjen går nu tillbaka till det som är ryggraden i verksamheten, inrikestrafik till Arlanda och Bromma från Jönköping och Kristianstad. Dessutom återupptas sommarflygningarna till Visby längre fram i vår.
– Produktionen på Visby utökar vi dessutom och kommer att flyga dit också från Örebro och Västerås. De flygningarna har redan fullbokade på vissa avgångar.
Kommentarer
Hoppas Nexjet sågar benen av FL på Kristianstad också. Borde väl inte ta längre tid än det tog för FL att lägga ner Cpn.
Grekerna är inte populära!
Har dom inte hört talas om begreppet marknadsundersökningar?…det är ju en självklarhet (även för en lekman) att en sådan satsning går åt skogen.
En utkomst som nog alla intitierade förväntade sig, två flygbolag på denna linje kan aldrig bära sig. Jönköping Airport är trots allt, enligt min mening, en vinnare. Den viktiga linjen till Köpenhamn är återetablerad och det, för resenärerna, bästa alternativet, dvs Nextjet med Saab 340 är den operatör som är kvar på linjen.
Snälla lilla marskalk . Diversion beror oftast på tekniskt fel. Planet åker till den flygplats som har tekniker helt enkelt. Saab 340 är det mest Diversion drabbade planet.
SAAB 340 klår allt, men undrar varför en av Europas största Jetstream operatörer finns i Sverige. Borde inte dom ha gått i KK om SAAB340 är så mycket bättre? Varför redovisade Sveriges största SAAB340 bolag en förlust förra året på 39 miljoner..
Jag förstår ingenting, kan snälla någon förklara lite mer ingående?!? Diversion, kan någon förklara vad det är? Det hör man ofta på frekvens från en SAAB som ska flyga Karlstad – Jönköping – Köpenhamn, diversion till CPH…
Ni som kan allt här inne, snälla förklara, för jag fattar absolut ingenting!?!
Ja ni på flyglinjen, den här kampen är redan förlorad för er från start.
Rannsaka er tillvaro och rädda det som räddas kan, driv er inte så långt som KK.
Vad kostar detta avtal Nextjet per såld biljett?Knappast grattis.
Jag har flugit med båda flygplansmodellerna och spakat den ena. Det är en enorm skillnad på komfort och trygghetskänsla för passagerarna. SAABen har vunnit många kamper på liknande linjer. Storleken, dörrens placering, värdinna och den förbannade tröskeln gör skillnad.
Nextjets fördel är givetvis interlineavtalet med SAS. Passagerarna kan resa vidare på samma biljett utan att behöva gå ut och checka in igen och på egen risk missa sina anslutningar. Om trafiken sker med ett litet propellerplan eller ett annat litet propellerplan tror jag spelar mindre roll.
När du säger att jetstreamen inte kan konkurera med Saaben hur tänker du då? Tror du nextjet har fulla plan till Kastrup när du uttalar dig så?
Jag flyger från Jkpg nästan varje dag och kan berätta att så verkligen inte är fallet.
När du säger att jetstreamen inte kan konkurera med Saaben hur tänker du då? Tror du nextjet har fulla plan till Kastrup när du uttalar dig så?
Jag flyger från Jkpg nästan varje dag och kan berätta att så verkligen inte är fallet.
När du säger att jetstreamen inte kan konkurera med Saaben hur tänker du då? Tror du nextjet har fulla plan till Kastrup när du uttalar dig så?
Jag flyger från Jkpg nästan varje dag och kan berätta att så verkligen inte är fallet.
Av Brysselsatsningen blev det inte så mycket då Skyways inte gjorde någon reklam för linjen, inte hade sammarbete med någon annan samt inte ens valde att starta flygningarna.
Man undrar ju vad som rör sig i huvudet på en flygbolagsdirektör. Inte ens en gammal skramlig SF340 lär dra några passagerare. Kan man inte förse sina kunder med jet är det ingen ide att starta upp något, i alla fall inte på så korta sträckor där man bekvämt kan använda tåget istället.
Detta är Sverige!
Två flygbolag blir för mycket.
Kolla flygplanstyperna!
Egentligen räcker det med ett litet Chieftain plan för att driva runt Sverige på deras flygplatser!
Då skulle plötsligt flygbolagen visa vinst för då ökar chansen att de kan få flyga iväg med fulla flygplan också.
Det må ha blivit billigare än när vi hade Linjeflyg men fasiken vad usel den svenska inrikesmarknaden är! Ingen kontinuitet och dåliga flygplan med tvivelaktiga anställningsförhållanden.
Flyglinjen kan inte konkurrera med Jetstream om det står en SAAB bredvid.
Hur gick det med direktlinjen Jönköping-Bryssel?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten