Konkurrensen på inrikes exploderar i Norge

Publicerad den 7 oktober 2020
Kommentarer
Först kom ett nytt norskt flygbolag, sedan ett ungerskt. På samma dag etablerade sig två nya aktörer på den norska inrikesmarknaden. Båda menar att det nu är rätt tid att expandera i Norge.
Idag på morgonen kom beskedet att en grupp investerare med Erik Braathen i spetsen startar ett nytt flygbolag i Norge. Fem flygplan och ambitionen att vara i luften under nästa år. Det har Flygtorget rapporterat om.
Knappt hade den nyheten landat förrän Wizz Air tillkännagav att flygbolaget startar inrikestrafik – i Norge. Det är första gången som ett icke skandinaviskt flygbolag på allvar och på eget kommersiellt ansvar ger sig in på inrikesmarknaden i Norge, Danmark eller Sverige. Wizz Air är sedan länge väl etablerat i Norge och flyger i dagsläget på 11 norska flygplatser. Men det är uteslutande utrikeslinjer, 48 linjer till ett tjugotal destinationer. Att nu ta steget in på inrikesmarknaden är helt nytt.
– Tiden är mogen, vi har räknat länge på detta och det här är vår stund att ta steget, sa Jozsef Varadi, koncernchef på Wizz under en digital presskonferens i går. 
Etableringen innebär att flygbolaget sätter upp en bas på Gardermoen och därifrån flyger tre inrikeslinjer, till Bergen, Tromsö och Trondheim. Trafikstart blir den 5 november och Wizz baserar i ett första skede två A321 i Oslo med egna besättningar. På sikt, om trafiken utökas ytterligare, kan det bli aktuellt att anställa norsk flygande personal. Till Bergen och Tromsö blir det fyra dagliga rotationer och till Trondheim två.
I och med att Wizz Air tar ett steg in i Norge exploderar konkurrensen på de tre sträckorna som också är de tre mest trafikerade. Oslo – Trondheim har alltid varit ryggraden i inrikesnätet och har genom åren tillhört de hårdast trafikerade linjerna i Europa. Redan idag flyger SAS och Norwegian tillsammans 104 gånger per vecka mellan de två städerna. Till Bergen är frekvenserna ännu högre 110 gånger per vecka medan Trömså har 57 flighter i veckan med SAS och Norwegian. Den konkurrensen tänker Wizz ta sig an med priser som börjar på 199 kronor enkel väg. 
– Vi ska ta oss an det monopol som SAS och Norwegian har på sträckorna. Vårt mål är att bli en av de viktiga spelarna på den norska marknaden. Vi är redan idag det fjärde största flygbolaget i Norge och det tredje största på Oslo, fortsatte Jozsef Varadi. 
Hur Erik Braathens nystartade flygbolag ska hantera den kraftigt ökade konkurrensen är inte klart. De tre stora inrikeslinjerna bör ha varit med i planeringarna och där det nu alltså kan bli fyra aktörer. I en intervju med norska Börsen igår sa initiativtagaren att det nya flygbolaget ska flyga till destinationer och tider på dagen där det finns en naturlig passagerartillväxt. Däremot är det inte tal om att ta sig in på marknaden med extremt låga priser för att skapa volymer.
Jozsef Varadi fick också en direkt fråga om det finns ytterligare planer för wizz i Skandinavien och svarade att om marknaden är positiv kan det bli tal om flygningar mellan de skandinaviska städerna. I Sverige flyger Wizz på fyra flygplatser: Skavsta, Landvetter, Malmö och Växjö. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2020-10-08 18:51

det er nok “bare” Bardufoss som av det norske forsvaret, er på upphandling. Det er ca 3 flyginger hver vei per dag, SAS vant den siste. Norwegian fløy forut.

pf
2020-10-08 18:48

hva mener du med det-det er Norge som diskuteres.

og, Christian, har du stilt deg den fråge VARFØR ikke Ryanair er inne i norsk inrikes – jo, de vil ikke betale norske avgifter, fordi dersom det gjør det fullt ut, så vil alle ta de på alle deres destinasjoner.

Torolf
2020-10-08 16:40

Det blir 4 daglige rundturer til Trondheim og 2 til Tromsø, ikke omvendt. Dette er ikke de tre mest trafikkerte rutene i Norge. Oslo-Stavanger tar tredjeplassen, mens Oslo-Tromsø er på fjerde.

Christian
2020-10-07 22:15

Wizz Air alla dagar i veckan framför Ryanair tycker jag. Önskar deras satsning all lycka till och hoppas även att de kan etablera fler flyg från Sverige, gärna en etablering på Arlanda så de kan stänga Skavsta för gott.

Tobbe
2020-10-07 19:11

Mycket norrmän här…

sv thomas
2020-10-07 17:42

Vad är det som är bra för norsk inrikes ?
Inte att SAS har typ monopol i alla fall.

Men din tro på hur man driver flygbolag.
hör nog hemma i drömmarnas värld.

Pelle
2020-10-07 16:41

Mer Wizz åt folket! Gärna en etablering inrikes i Sverige också, med biljetter för någon hundralapp! 🙂

Kakan
2020-10-07 15:47

Leap är väl norskt? Var det inte dom som skulle ”bli stora” i Sverige för att sen ”ta över” i Norge? Ser ju tufft ut. Pengarna forsar ut företaget!

DC-10
2020-10-07 14:37

Det är en intressant marknad, mycket kapital och lyckas man få norska försvaret i nästa upphandling, då är man safe under en lång tid. Hoppas satsningen går bra.

thomas
2020-10-07 13:48

Att de ger sig in på stamlinjerna är inte bra för Norsk inrikes flyg, det tillför inget, det klarar SAS av bra själva.

Alex
2020-10-07 11:00

Priser som inte bär sig, anställda får ta smällen & branschen fortsätter att utvecklas åt det ruttna hållet.

Carl Jansson
2020-10-07 10:59

Hej Gullan,

Och hur ska ni kunna ge Wizz air en match?

Ett flygbolag som är stolta över att vara “helt utan fackföreningar” ?

anställd
2020-10-07 10:20

gullan…
ni får nog skippa pannorna, sänka lönen, ändra arbetstiderna, bli färre, ta bort tjänstepensioner, skippa OB, traktamenten och andra villkor ELLER ta fighten för att era systrar och bröder/kollegor i kabinen på wizz och nya braathens ska få samma villkor som ni eller om de skall konkurrera ut er!

Gh
2020-10-07 08:55

Kul med nysatsningar men nån kommer att få ge vika här garanterat undrar vem?

Gullan Purser&InrikesExpert
2020-10-07 08:20

Det här låter inte bra, nu får vi nog dra igång kaffepannorna och justera tidtabellerna.

Vi skall nog ge dem en match så det bara blir på planeringsstadiet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten