Kräftgång för Kastrup
Publicerad den 18 maj 2015
Det blev 3,9 procent bakåt för Copenhagen Airport när siffrorna för april har räknats samman. Det motsvarar ett bortfall på 85 000 passagerare och det är första gången på två år som flygplatsen i Köpenhamn redovisar en minskning jämfört med året innan. Sammantaget reste 2.128 000 passagerare via Kastrup under april.
Från flygplatsens sida menar man att det är almanackan och helgdagarna som påverkat resultatet.
– Alla de stora resdagarna innan påskhelgen låg i mars samtidigt som vi hade en osedvanligt hög passagerartillväxt på över 17 procent i april förra året. Den kunde vi inte hålla kvar vid och tillsammans gav det en förväntad och ett förhoppningsvis kortvarigt avbräck i två års oavbruten tillväxt, säger Thomas Woldbye, VD för Köpenhamns flygplats.
Även Arlanda märkte av påsken och helgerna men kan ändå, till skillnad från Kastrup redovisa en liten tillväxt. Sammanlagt 1 900 000 passagerare reste via flygplatsen under april vilket motsvarar en svag ökning på cirka en procent på den internationella trafiken sedan förra året.
När det gäller passagerarströmmarna på Kastrup är det Stockholm som står för den största minskningen av de internationella rutterna. Flygplatsen redovisar 119 298 passagerare vilket gör Stockholm till den näst största destinationen för Kastrup. Men det är en minskning på 9,3 procent jämfört med samma månad förra året då 131 532 reste på Stockholm. Även Oslo har minskat under april, 6,0 procent färre passagerare. Det innebär alltså att den skandinaviska trafiken på Kastrup backat med 15,3 procent vilket kan tyda på att Köpenhamns minskar i betydelse som transitflygplats för svenska och norska resenärer.
Över huvud taget är det just på transitpassagerarna som den stora minskningen på Kastrup märks. Under april månad minskade transittrafiken med 23 procent och sammantaget hittills under året är minskning tio procent. Det kan bero på dels ett ökande antal direktlinjer, dels på att konkurrensen från Amsterdam, Bryssel, Frankfurt och andra större hubbar har hårdnat.
Kommentarer
Tack DY för satsningarna på ARN/OSL!!!!!!
Bra!
Vi har sagt det förr… NÄR ska Anders Carlsson lära sig vad “transit” betyder i flygsammanhang och inte blanda ihop det med transfer?
Och Herregud! Hur ser mattekunskaperna ut? Man kan inte ta minskningar från två enskida destinationer, lägga samman dessa siffror och påstå att summan utgör en minskning av HELA den skandinaviska trafiken. I den summan ska även ingå Göteborg, Bergen, Linköping, Stavanger m fl.
En femteklassare hade fått bakläxa på den här artikeln…
Här i Amsterdam är det ingen som pratar om Kastrup. Det är endast LHR, FRA, MUC och CDG som är konkurrenter.
Lite nervöst nere vid Öresdiket nu…..
ARN, OSL och HEL kan nog växa lite till, men måhända börjar CPH nå sin topp? Det bor ju inte hur mycket folk som helst i denna delen av världen. AMS planerar utbyggnad och FRA byggs nu ut för 90 milj pax. AMS/FRA ser f.ö inte CPH som en konkurrent…..
Så bra var Kastrup utan påtvingad transfer som lyfter siffrorna!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten