Kristianstad flygplats på fötter igen

Publicerad den 7 december 2018
Kommentarer
När Sparrow gick i konkurs blev flygplatsen i Kristianstad utan inrikestrafik. Men sedan BRA kopplade Kristianstad till sitt linjenät har utvecklingen pekat uppåt.
Kristianstad Flygplats

Kristianstad flygplats

 

Kristianstad Österlen Airport kan, om den vill, se tillbaka på historiskt stora dagar när som mest 200 000 passagerare använde flygplatsen. Genom åren har det också funnits linjetrafik till Köpenhamn och även utrikes till Baltikum och Spanien.
Men de senaste åren har verksamheten inte bara varit ifrågasatt av politiker i regionen utan också haltande när först Flyglinjen och sedan Sparrow inte lyckades få de passagerarflöden som krävdes. Det har gjort att underskottet legat på cirka 18 miljoner per år, varav Kristianstads kommun står för merparten, 12 miljoner. När Sparrow sedan ställde in alla trafik och gick i konkurs stod flygplatsen helt utan trafik under ett par månader tidigare i år.
                     
Men nu har det mesta vänt. Sedan i augusti flyger BRA trafiken till Bromma, den linje som alltid varit stommen i verksamheten. I och med det har även förtroendet för flyget återkommit. När väl BRA meddelade att lan lagt in Kristianstad i linjenätet dröjde det inte många minuter innan de första bokningarna kom. 
 
– Det har varit en bra start på hösten för BRA. Vi ligger ungefär 450 passagerare över de mål vi satte upp. Detta trots att den milda hösten gjort att det tidvis varit dimma och vi fått ställa in flyg, landa på andra flygplatser eller haft förseningar. Vi hade nog haft ett par hundra passagerare till annars, säger Jonas Haak till Kristianstadsbladet.
                     
Förra året hade flygplatsen 33 502 passagerare, det visar Flygtorgets kontinuerliga sammanställning av passagerarutvecklingen på landets flygplatser. Det är knappt tretusen bättre än året innan. Ännu är det för tidigt att redovisa siffrorna för 2018 men med tanke på att flygplatsen stod utan inrikestrafik under nästan fyra månader, lär det bli ett minus jämfört med 2017. Alla räknar dock med att 2019 blir ett betydligt bättre år.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Göran
2018-12-07 23:29

När flygplatsen tillkom under kalla krigets dagar var Everöd en utmärkt plats för det militära flyget. Ur såväl kommersiell som som kommunikativ synpunkt borde flygplatsen hamnat strax öster om Hässleholm, vilket var ett alternativ , men jaktflyget vann!

Bertil
2018-12-07 23:20

Vilket tokigt påfund att döpa flygplatsen till Kristianstad/Österlen flygplats. Det är möjligtvis de norra delarna av Österlen som kan tänka sig att använda flygplatsen. Jag är uppfödd i centrum av Österlen och skulle aldrig välja Kristianstad flygplats. Det är Sturup som gäller. Massor av avgångar och stort utbud och riktiga flygplan istället för att åka med gamla turbopropflygplan.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten