Kritik mot TUI på bolagsstämma
Publicerad den 12 maj 2005Koncernchefen för TUI, Michael Frenzel kunde vid bolagsstämman den 10 maj berätta för aktionärerna att TUI vill fortsätta att växa inom reseverksamheten. Med en beräknad tillväxt av 5% per år beräkna man fram till år 2008 kunna fördubbla vinsten inom resesektorn till ca 700 milj Euro.
Vidare räknar man med att kunna spara in ytterligare 50 milj genom rationaliseringar inom koncernen. Frenzel rapporterade att kostnaderna för att starta upp lågprisbolagen Hapag Lloyd Express HLX samt ThomsonFly har kostat ca 30 milj Euro (270 milj SEK).
Men en av TUI:s största aktionärer Union Investmentfond (en gigant bland kontinentens investmentbolag) som äger 8 miljoner aktier i TUI var inte alls nöjd med Frenzels redovisning. Fondchefen Michael Gierse kritiserade Frenzel öppet för att TUI - sedan år 2000 - har förlorat 18% i aktievärde.
Han ansåg dessutom att kostnaderna för start av lågprisflygbolagen istället är minst 120 milj Euro (drygt 1 miljard SEK) och måste anses vara en fel investering. Gierse kräver ett omedelbart stopp att satsa mera pengar på lågprisflyget och anser att detta är förlorade pengar. TUI har mycket små chanser att klara hem tillräckliga vinster för att möjliggöra en återbetalning av redan investerade pengar.
Vidare kritiserade man Frenzel för att TUIs årsredovisning lämnar mycket i övrigt att önska och kräver en betydlig bättre insyn där man kan följa de olika verksamheterna resultat inom koncernen. De höga värderingarna av dotterbolagen som finns på tillgångssidan kräver sin förklaring.
Samtidigt som bolagsstämman pågick passade ett 50 tal medarbetare från fackföreningen Verdi att strejkvarna utanför bolagets huvudkontor.
TUI har inför sommaren 2005 runda 10 % fler bokningar från i huvudsak den tyska och franska marknaden. Första kvartalet är traditionellt för researrangörer förlustmånader. Men en omsättningsökning inom reseverksamheten med 6.7% till 2,5 miljarder Euro redovisar man ett underskott för första kvartalet med 192 milj Euro (1,8 miljarder SEK).
Den tysktalande marknaden (Tyskland, Österrike, Schweiz) har en tillväxt på 12 % med en högre avkastning som förbättrar resultatet med 15%. Här ingår även flygbolagen Hapag Lloyd samt Hapag Lloyd Express som båda visar bättre siffror. TUI ledningen meddelade att man överväger att höja flygpriserna för att kompensera den höjda kostnaden för flygbränsle.
Lågprisflygbolagen Hapag Lloyd Express HLX samt ThomsonFly fortsätter att flyga med röda siffror och förväntas först år 2006 komma i svarta siffror. I september utlovades det att senast till nyåret 2005 skulle bolagen gå runt.
Koncernchefen Michael Frenzel meddelade också att 150 arbetsplatser skall flyttas till Indien. TUI skall detta år också sälja samtliga verksamheter förutom rese- och rederidelen. Hapag Lloyd rederiet – ett av världens största containerrederier – är fortsatt guldkalven i koncernen. TUI koncernen (inkl rederi, transport, stål verksamhet) kunde öka sin omsättning med 1,8%. Efter avskrivningar, extra ordinarie avskrivningar och skatter har TUI förbättrat resultatet med 8,4% varför förlusten för koncernen är 208 milj Euro.
Aktiekursen steg dagen innan bolagsstämman den 9 maj, efter ett möte med analytikerna steg med 2,1% till 19.72 Euro.
Idag den 12 maj när börsen öppnade har aktien gått ned med 2.23% till 19.26. Kursen har varit som lägst 12.85 och som högst 22.34 under senaste 52 veckorsperioden.
Dagarna innan kvartalsrapporten släppte koncernchefen Frenzel ut nyheten att man är intresserad av att ta över vinstgivande verksamheter från Thomas Cook, framför allt i England, något som i så fall kräver konkurrensmyndighetens godkännande.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten