Krossat glas ska stoppa flygplan

Publicerad den 23 september 2015
Kommentarer
Amerikanska FAA har infört krav på ett säkerhetsområde i slutet av varje rullbana. Det ska förhindra olyckor med flygplan som inte hinner stanna på banan. Det har öppnat för en svensk uppfinning, en så kallad bromsbädd.

På flygplatser i stadsnära miljöer kan en overrun, när ett flygplan inte hinner få stopp på banan utan fortsätter ut över bankanten, orsaka en katastrof. Amerikanska FAA kräver nu att vissa flygplatser måste ha ett 300 meter stort skyddsområde i banänderna för att minska olycksriskerna.

Det har öppnat för en uppfinning av det svenska företaget Runway Safe som har konstruerat en bromsbädd som installeras i slutet av rullbanan. Den består av krossat glas och om ett flygplan kommer in på det området sjunker det igenom och stannar – utan att flygplan och passagerare skadas. Enligt testerna som företaget gjort kan ett flygplan med en hastighet på 120 kilometer i timmen stoppas på mindre än etthundra meter.

Två bäddar ska nu installeras på Chicago Midways Airport.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Draken
2015-09-24 14:17

Hur blir det med evakuering sen bland glasskärvorna, skär man sig?

Mr €
2015-09-24 11:25

Det finns kollapsande betongblock sedan många år som gör detta. Planet knäcker betongblockens överdel och de sjunker ned och snabbt bromsas upp

Niklas
2015-09-23 10:07

Varför inte mjukbetong som man har i Kristiansand? Norrmännen om någon borde ha koll på korta banor.

Bjarne
2015-09-23 09:38

Runway Safe har köpt över rättigheterna att sälja produkten. En norsk uppfinning och med patenten kvar i norskt ägo.

Nyfiken
2015-09-23 08:23

Glaset är alltså inte till för att hjulen ska gå sönder utan för att glaset glider undan vilket får flygplanet att sjunka ner och på så sätt bromsa in, eller?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten