Lågprisbolag fruktar EU-beslut om Charleroi!

Publicerad den 1 februari 2004
Kommentarer

Ryanair varnar för att beslutet kan leda till högre flygpriser och sämre konkurrensmöjligheter för flygplatser, särskilt statliga. I ett pressmeddelande menar bolaget att EU-beslutet riskerar att omkullkasta 20 år av ökad flygkonkurrens och lägre flygpriser.

-Beslutet kommer att göra det svårt, om inte omöjligt, för offentligt ägda flygplatser att konkurrera med privata flygplatser om nya flyglinjer och mer flygtrafik i hela Europa, skriver bolaget den 1 februari. Beslutet väntas den 3 februari.

Ryanair och en stor majoritet av övriga lågprisflygbolag och regionala flygplatser i Europa riktar idag, söndagen den 1 februari, allvarlig kritik mot EU-kommissionens förslag till beslut om Charleroi. Enligt underhandsinformation och läckor från EU-kommissionen kommer EU fatta beslut emot rabatterade landnings- och bagagehanteringsavgifter på Charleroi-flygplatsen. Kommissionen kommer också att försöka utnyttja beslutet till att begränsa rabatterade landningsavgifter och andra stimulansåtgärder på offentligt ägda flygplatser i Europa.


Kritiken i korthet:


Detta är ett dåligt beslut som kommer få stora negativa konsekvenser för flygresenärer, flygbolag och flygplatser. 
EU-kommissionen underminerar flygbolagens och flygplatsernas möjligheter att erbjuda värde till sina resenärer. 
Den här typen av rabatter på Charleroi godkändes av EU-kommissionen i juli 2001.
 
Ett beslut om retroaktiv återbetalning skulle utsätta alla flygbolag och flygplatser för omfattande retroaktiva återbetalningskrav. Det är orättfärdigt att försöka få tillbaka påstådda subventioner eftersom lagen fortfarande är så otydlig att EU-kommissionen ännu inte kunnat utfärda några riktlinjer.


Detta oacceptabla beslut kommer tvinga Ryanair och andra flygbolag att överväga om det går att starta flyglinjer som inbegriper statliga flygplatser i Europa. De påstådda subventionerna har redan kommit resenärerna till godo genom lägre flygpriser.


En talesman på Ryanair kritiserar beslutet på följande grunder:


1) Detta beslut är en oberättigad politisk inblandning i den fria marknaden där regionala flygplatser såsom Charleroi fritt går in i långsiktiga samarbeten med lägre avgifter till flygbolagen för att kunna utveckla linjer, utöka flygtrafiken och erbjuda resenärerna i regionen lägre flygpriser, och där dessa samarbeten leder till lönsamhet för flygplatserna, vilket är fallet i Charlerois fall. EU-kommissionen borde inte förstöra möjligheterna för dessa regionala flygplatser genom att tvinga flygplatserna att mot sin vilja att höja avgifterna vilket kommer att leda till högre flygpriser för vanliga resenärer.


2) Beslutet kommer att leda till högre flygpriser eftersom flygbolagen tvingas att betala högre kostnader. 20 år av oavbrutet förbättrad konkurrens, avregleringar och lägre flygpriser, som har varit så framgångsrikt i EU och har gjort att ett stort antal lågprisflygbolag har kunnat växa för att idag ha sammanlagt 70 miljoner passagerare per år. Framväxten av Ryanair och andra flygbolag har tvingat de nationella flygbolagen runt om i Europa att erbjuda lägre priser. EU-kommissionens konsumentfientliga regler kommer att ta bort detta tryck på de dyra flygbolagen att sänka sina priser. De som främst gynnas av beslutet är Europas flygbolag med höga priser som kommer att välkomna högre kostnader och avgifter för lågprisflyget.


3) Beslutet kommer att göra det svårt, om inte omöjligt, för offentligt ägda flygplatser att konkurrera med privata flygplatser om nya flyglinjer och mer flygtrafik i hela Europa. Privata flygplatser kommer att kunna erbjuda lägre avgifter och därmed utveckla lönsam flygtrafik på det sätt som många gjort de senaste åren,till exempel Stansteds flygplats (Ryanair och Easyjet), Luton (Easyjet och Ryanair), Glasgow Prestwick (Ryanair), Belfast International ( Easyjet) och Frankfurt Hahn (Ryanair).


4) Beslutet kommer att hota utvecklingen av lågprisservice på många offentliga flygplatser i Europa eftersom beslutet inte bara innebär begränsningar för Ryanair. Strålkastare kommer också att riktas mot sådana avtal som Easyjets 20-åriga avtal med den offentligt ägda flygplatsen Berlin Schonfeld, Easyjets avtal om lägre avgifter på Marseilles och Toulouse flygplatser i Frankrike, Flybes avtal med en rad franska regionala flygplatser och en rad tyska lågprisflygbolags avtal om lägre avgifter på offentligägda tyska flygplatser.


5) Ett negativt utslag kommer också att få konsekvenser för de många högprisflygbolag som idag har rabatterade avtal. Det gäller till exempel Air Lingus som startar 12 nya flyglinjer från de irländska statliga flygplatserna i Dublin och Cork på basis av ett sexårigt avtal om lägre avgifter. Leipzigs flygplats årliga bidrag på 3,8 miljoner euro till Lufthansa kommer också att ifrågasättas. Beslutet leder också till en del intressanta frågor vad gäller förlusttyngda flygplatser som till exempel den i München, som förlorade 51 miljoner euro 2003,  och om huruvida detta innebär en dold subvention på en miljon euro i veckan till Lufthansa och om Lufthansa därför kommer att tvingas betala högre avgifter på Münchens flygplats för att eliminera denna subvention på 51 miljoner kronor. I motsats till Münchens flygplats är Charleroi lönsamt. Kommissionens förslag skulle tvinga alla flygbolag att retroaktivt betala tillbaka alla avgifter och andra subventioner de fått.


6) Majoriteten av Europas lågprisflygbolag såväl som Forum för regionala flygbolag i Europa  och Assembly of European regions motsätter sig EU-kommissionens beslut. Europeiska högprisflygbolag och högkostnadsflygplatser kommer att stödja beslutet eftersom det begränsar tillväxtmöjligheterna för de regionala flygplatserna och ökar flygpriserna för Europas flygresenärer.


EU-kommissionens utslag i Charleroi-fallet är konsumentfientligt och kommer inte bara begränsa Ryanair och Charleroi. Europas högprisflygbolag och högkostnadsflygplatser kommer att ta tillfället i akt att begränsa konkurrensen och minska de regionala flygplatsernas möjligheter, och höja kostnader och flygpriser för Europeiska flygresenärer. Att flyga ska inte bara vara ett privilegium för de rika eller för högprisflygbolagen. Lågprisflyg ska vara en rättighet för alla europeiska medborgare oavsett inkomst.  Ryanair och de andra lågprisflygbolagen har tillsammans med de regionala flygplatserna förändrat flygresandet de senaste 20 åren genom att sänka priserna och starta direktlinjer från mindre regioner i Europa. EU-kommissionens konkurrensfientliga inblandning för att förhindra rabatterade avgifter och andra stimulansåtgärder på offentliga flygplatser kommer att öka kostnaderna, höja flygpriserna och göra det mycket svårare för offentliga regionala flygplatser att konkurrera med privata flygplatser när det gäller nya flyglinjer och lägpristrafik till förmån för deras regioner.


Beslutet kommer att omkullkasta 20 år av avregleringar och ökad konkurrens på den europeiska flygmarknaden. EU-kommissionen skulle aldrig drömma om att förhindra livsmedels- eller snabbmatskedjor som McDonalds att förhandla fram rabatter med sina leverantörer för att kunna erbjuda sina kunder lägre priser.


Kommer liberaliseringen inom telekom-, energi- och finansektorn också att omkullkastas av EU-kommissionen framöver? Kan man lita på Kommissionen som välkomnar en liberalisering för att sedan straffa densamma när den skadar vissa intressen?


Charleroi-beslutet är därför fel och går emot flygpassagerarnas intressen eftersom det kommer att förhindra lågprisflygbolagen och de regionala flygplatserna att fritt ingå lågkostnadsavtal för att kunna erbjuda sin kunder nya flyglinjer och låga flygpriser.


Om EU-kommissionens beslut på tisdag tvingar Ryanair att betala tillbaka så kallat olagliga subventioner kräver vi att kommissionen utfärdar ett nytt beslut som innebär att alla europeiska flygbolag också kommer att tvingas betala tillbaka sådan statliga subventioner, för att konkurrensen ska bli rättvis.



 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten