Lågprisflyget är här för att stanna

Publicerad den 2004-03-10 00:00av Redaktionen
Kommentarer
För en dryg månad sedan kom det väntade beskedet att Ryanair mottagit olagligt statsstöd i samband med trafikerandet av Charlerois flygplats i Belgien. Ryanair ska betala tillbaka maximalt 40 miljoner kronor. Bakgrunden är att Ryanair beviljats stöd, blanda annat från ett statligt bolag, för att trafikera Charlerois flygplats. Med tanke på att Ryanair genererat ansenliga vinster de senaste åren framstår de fyrtio miljonerna inte som en särskilt avskräckande summa. Det insåg även marknaden som omedelbart värderade upp Ryanairs aktie. De som i och med det aktuella beslutet förutspår högre flygpriser och en tillbakagång för lågprisflyget är enligt undertecknad helt fel ute, skriver Henrik Littorin i en krönika. 

RyanTill att börja med trafikerar Ryanair 84 flygplatser runt om i Europa. Europeiska kommissionen konstaterar att Ryanair i de allra flesta fall inte tagit emot otillbörligt statsstöd vid etablerandet av nya destinationer. Dessutom har Ryanair en kassa som skulle klara av fler återbetalningskrav av den sort de råkat ut för vid Charlerois flygplats. Förutom Ryanair finns ett stort antal renodlade lågprisbolag som operererar både inom och mellan EU:s medlemsländer. Dessa har växt fram på mycket kort tid. Det är lätt att glömma att det är mindre än tio år sedan som den europeiska flygmarknaden blev helt avreglerad. Detta är en mycket kort period för en bransch av flygets storlek och komplexitet. Det gör att jämnvikten mellan utbud och efterfrågan långt ifrån har funnit sitt rätta läge. Det är även detta som gör att aktörer slås ut och tillkommer och att prisbilden för tillfället är minst sagt splittrad. Den europeiska flygbranschen är mitt inne i en omvandling som kommer att pågå i många år framöver. I maj utökas EU med tio nya medlemsländer som från första dagen kan ta del av den avreglerade flygmarknaden. I bland annat Polen och Tjeckien planeras för fullt för lågprisbolag som kommer att öppna upp nya lågprislinjer redan under 2004.


SAS737De senaste åren har flygresandet minskat markant i hela världen. I Sverige är utrikesresandet från Luftfartsvekets flygplatser på väg ner mot 1997 års nivå och häromdagen kommenterade SAS sitt kärva läge med att –Hela dilemmat är att ingen betalar längre. Lågprisflygets framväxt ska alltså ses i ljuset av att det totala flygresandet minskar. Det är på denna krympande marknad som lågprisbolagen de senaste åren kapat åt sig marknadsandelar. Skulle det totala flygresandet återigen ta fart ökar också lågprisbolagens möjligheter att fylla kabinen och därmed få sina kalkyler att gå ihop. Det intressanta är alltså att lågprisflyget, till skillnad från traditionella flygbolag, verkar kunna växa i en miljö präglad av ekonomisk kräftgång och politiska oroligheter. Detta stärker tesen att lågprisflyget fortfarande är i sin linda och kommer att ha betydande tillväxtmöjligheter framför sig.


Henrik Littorin,


Flyganalytiker Försprång omvärldsanalys



 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten