Lågprisflyget är här för att stanna
Till att börja med trafikerar Ryanair 84 flygplatser runt om i Europa. Europeiska kommissionen konstaterar att Ryanair i de allra flesta fall inte tagit emot otillbörligt statsstöd vid etablerandet av nya destinationer. Dessutom har Ryanair en kassa som skulle klara av fler återbetalningskrav av den sort de råkat ut för vid Charlerois flygplats. Förutom Ryanair finns ett stort antal renodlade lågprisbolag som operererar både inom och mellan EU:s medlemsländer. Dessa har växt fram på mycket kort tid. Det är lätt att glömma att det är mindre än tio år sedan som den europeiska flygmarknaden blev helt avreglerad. Detta är en mycket kort period för en bransch av flygets storlek och komplexitet. Det gör att jämnvikten mellan utbud och efterfrågan långt ifrån har funnit sitt rätta läge. Det är även detta som gör att aktörer slås ut och tillkommer och att prisbilden för tillfället är minst sagt splittrad. Den europeiska flygbranschen är mitt inne i en omvandling som kommer att pågå i många år framöver. I maj utökas EU med tio nya medlemsländer som från första dagen kan ta del av den avreglerade flygmarknaden. I bland annat Polen och Tjeckien planeras för fullt för lågprisbolag som kommer att öppna upp nya lågprislinjer redan under 2004.
De senaste åren har flygresandet minskat markant i hela världen. I Sverige är utrikesresandet från Luftfartsvekets flygplatser på väg ner mot 1997 års nivå och häromdagen kommenterade SAS sitt kärva läge med att –Hela dilemmat är att ingen betalar längre. Lågprisflygets framväxt ska alltså ses i ljuset av att det totala flygresandet minskar. Det är på denna krympande marknad som lågprisbolagen de senaste åren kapat åt sig marknadsandelar. Skulle det totala flygresandet återigen ta fart ökar också lågprisbolagens möjligheter att fylla kabinen och därmed få sina kalkyler att gå ihop. Det intressanta är alltså att lågprisflyget, till skillnad från traditionella flygbolag, verkar kunna växa i en miljö präglad av ekonomisk kräftgång och politiska oroligheter. Detta stärker tesen att lågprisflyget fortfarande är i sin linda och kommer att ha betydande tillväxtmöjligheter framför sig.
Henrik Littorin,
Flyganalytiker Försprång omvärldsanalys
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

