LFV överklagar upphandlingen av flygtrafikledning

Publicerad den 15 maj 2013
Kommentarer
Fem regionala flygplatser bytte nyligen flygtrafikledning från LFV till ACR. Det skedde efter en gemensam upphandling men nu överklagar LFV den och menar att ACR inte har några resurser att ta över ansvaret för de fem flygplatserna.

Sedan 2010 är det fri konkurrens på den svenska marknaden flygtrafikledning. Det har inneburit att den i särklass största och tidigare enda leverantören LFV nu kan utmanas av både svenska och utländska företag. Hittills är det enbart svenska ACR som gjort en inbrytning och har tagit över driften i tornen på flygplatserna i Växjö, Örebro, Västerås och Trollhättan.
                     
Nyligen gick dock ytterligare fem regionala flygplatser – Kalmar, Norrköping, Skellefteå, Jönköping och Karlstad – samman i en gemensam upphandling av flygtrafikledning. Efter utvärdering av anbuden valdes ACR som därmed tar över de fem uppdragen från LFV.  Det innebär en sammanlagd besparing på 36 miljoner under de tre år som avtalet gäller.

– Flygtrafiktjänst är oftast den enskilt största utgiften för en flygplats, varför det här avtalet är ytterst betydelsefullt och kan leda till liknande upphandlingar för flera av våra flygplatser, så Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser i en kommentar.
                     
Men nu har LFV överklagat och begärt en överprövning av upphandlingen.

– Vi menar att det finns ett skall-krav som inte är uppfyllt och det är hur och med vilka resurser som ACR ska bedriva verksamheten. Vi ser inte att de har resurserna att driva fem flygplatser till, säger Pia Johansson på LFV till Flygtorget.
                     
Den så kallade överprövningen av beslutet ska nu ske hos förvaltningsrätten i Växjö. Det kan ge två resultat, antingen finner rätten inget fel på upphandlingen och anbuden och då går affären vidare, eller så diskvalificeras anbudet och då måste upphandlingen göras om.
                     
Pia Johansson understryker att LFV har en positiv syn på att flygledningstjänsterna nu är konkurrensutsatta.
– Det är en bra utveckling och ger ett förändringstryck i alla frågor.
                     
Utslaget i Kammarrätten kan också bli viktig för framtiden. En stor upphandling av flygtrafikledningen inom Swedavia är på gång och kommer med all säkerhet att locka leverantörer från Europa. Både engelska Nats och tyska Tower Company har startat svenska dotterbolag för att vara närvarande på den svenska marknaden.
                     
Flygtorget har varit i kontakt med ACR som avböjer att kommentera fram till att överprövningen är genomförd.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Åkesson
2013-05-20 11:13

Jag blir inte klok på affärsverk och myndigheter ageranden. Hur tänker dessa institutioner när de överklagar sina kunders beslut? I marknaden som LFV verkar så är kunderna få och färre lär det bli för LFV när de behandlar kunderna därefter. Tur att LFV har enrouten tillsammans med danskarna. Jag är inte förvånad över Aftonbladets artikel i torsdags och att LFV försökt dölja denna kostnad. Hade varit bättre för LFV att lägga konsultpengarna på kurser i marknadsföring och försäljning.

Kotten
2013-05-16 08:06

Förutom den skandal som pågick i Västerås vid övertagandet så har jag inte påstått det du säger!
Det jag vänder mig emot (och som jag kommenterat ett flertal gånger) så är det inte möjligt för LFV att tävla på lika villkor pga de skäl jag nämner.

Operatören
2013-05-16 07:19

Men blir ju ledsen, acr har ju även dom överklagat när LFV vunnit kontrakten. Så skriker inte ft kids att det bara är att bita i det sura äpplet. Ang att lfv inte skulle betala utbildningskostnader för att man i sin tur tar betalt från kunder skulle vara som att säga att ingen försäljare nånstans har kostnader så länge de tar betalt för varor. Tänk igen där

Anders
2013-05-16 07:05

Kotten, LFV är inte bättre eller sämre än någon annan certifierad leverantör. Vad jag känner till så fungerar flygledningen på samtliga flygplatser idag. Dvs även på de som inte längre drivs av LFV. Stämmer det eller har du andra signaler. Förklara en gång för alla vad som inte är bra så att även de som inte arbetar i LFV förstår.

Kotten
2013-05-16 00:36

😀 Du svarar inte på frågorna jag ställer för du har inga svar…
Du har bestämt dig att LFV är något dåligt men du har inga konkreta fakta, bara lösryckta halvsanningar och direkt okunskap.

Nils
2013-05-15 23:03

tror att det blir tvärtom. Andra leverantörer kommer att få ta över efter LFV när staten inser att satsningarna utomlands leder till en ekonomisk katastrof. Inga billiga satsningar och vad pengar det rinner ut ur LFVs kassa.

LFV ständiga förändringar i sin organisation är också det en flygsäkerhetsrisk. Vad hände med GD och ordförande? Dags att lämna över till mer ansvarsfulla och seriösa leverantörer.

Kotten
2013-05-15 22:45

Vilka utredningar är det du hänvisar till? Den som Billinger gjorde som hade ett uppdrag att avreglering skulle ske oavsett vad som kom fram i utredningen. Ideologisk utredning får alltid det svar man vill ha.
Eller vad menar du?!

Kotten
2013-05-15 22:44

LFV får täckning av flygbolagen för sina elever vilket leder till högre pris… Hur man än dribblar med dessa siffror så belastar det LFV;s möjlighet att konkurrera på lika villkor.
Men en förmodligen ännu dyrare puck är LFV;s skyldighet att tillse regularitet finns även om en annan provider misslyckas!
Hur mycket har ACR eller någon annan som tar över befintliga flygledare betalat för dessa…?! Det är inte alls lika förutsättningar!

Nils
2013-05-15 21:10

Frågan är efter flera utredningar väl genomtänkt. Bara LFV, ST och Försvarsmakten som inte håller med. Kanske inte så konstigt! LFVs roll är enkel – ställ om och anpassa verksamheten för konkurrens och leverera det som kunderna vill ha. NEJ, LFV betalar inte utbildningen. LFV får ca 25 MSEK per år av flygbolagen som flyger i svenskt luftrum för att utbilda nya flygledare. LFV betalar bara en mindre elevlön och instruktörskostnader när eleverna är färdiga på flygledarskolan. Lika för ACR m fl.

Kotten
2013-05-15 20:55

Det är väl inte det som det handlar om…?! Frågan är väl snarare hur genomtänkt hela avregleringen har varit. LFV;s roll är ju i princip omöjlig. Man ska ha extra resurser för att tillse att regularitet upprättshålls om en provider inte lyckas. Man har kostnaden för utbildning. Detta samtidigt som man ska konkurrera med lägsta pris…! Nej, gör om, gör rätt!

Räven
2013-05-15 20:23

Surt sa räven om rönnbären!

Kattis
2013-05-15 20:01

Frågan som några i trafikutskottet lyfter för att “delvis återreglera” är att man tror att LFV är den enda leverantören i Europa som tar flygsäkerheten på allvar. Kan det bero på att man som politiker inte förstår regelverket och den kravbild som ställs på LFV, ACR, NATS, DFS m fl. ALLA måste uppfylla regelverket. Dvs ett mycket tunt argument och det kan Transportstyrelsen förklara för de osäkra.

Tänk på samhället istället och lyssna inte på några ideologer!

Sigge
2013-05-15 17:08

“Det finns dock frågor om den bästa lösningen för flygtrafikledningstjänsten är konkurrensutsättning eller en delvis återreglering. Med anledning av detta håller trafikutskottet en öppen utfrågning.”

Kan vi hoppas på att politiker äntligen insett att man agerat lite väl hastigt?

Björn
2013-05-15 17:00

Hur f-n tänker LFV när de gör sig omöjliga med alla och inte minst sina potentiella kunder. Varför överklaga? Acceptera istället att man kan tappa marknadsandelar.

Förstår inte LFVs nya “proffsiga” ledning att kunderna i landet är få, färre blir de, och att man inte vinner kunders förtroende med ett opportunistiskt beteende.

Hoppas verkligen att denna fråga löses snabbt så att flygledarna i de fem tornen kan får en lugn sommar och en smidig övergång till ACR.

Stackars ACR
2013-05-15 14:00

LFV kan ju behålla sin personal och erbjuda höjd lön för de som stannar kvar.

Sedan hyr man ut personalen till ACR för en nätt summa (dyrt). ACR har inget val om de vill fullfölja kontraktet.

Man hinner ej utbilda nya till årsskiftet.

Nödvändigt
2013-05-15 13:56

ACR kommer att förlora då man inte säkrat upp personal. Det kan lätt bli ett nytt Västerås och vem vill ha det?

Presidenten
2013-05-15 13:08

Helt onödigt av LFV att överklaga, absolut inget kommer att komma utav det. Det kan jag garantera.

Laban
2013-05-15 13:04

Nu har dyra LFV förlorat nio av sina flygplatser till ACR och de gör allt för att försvåra övertagandena.

Det är naturligt att ACR inte har personal för dessa flygplatser. De tar över de som LFV har, och vid behov utbildar nya. Med LFV:s resonemang skulle ingen få bjuda på några svenska flygplatser förutom LFV själva. Då försvinner liksom hela tanken med konkurrensutsättningen. Och det är just det som LFV strävar efter.

Kattis
2013-05-15 12:40

Hoppas domstolen hanterar ärendet skyndsamt så att den flygplatserna valt kan förbereda övertagandet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten