LFV risker ekonomisk smäll på 400 miljoner
Publicerad den 1 mars 2011Det är tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen som har detaljgranskat Luftfartsverkets ekonomiska redovisning och nu menar att flygbolagen debiterats två gånger för samma tjänst, undervägsavgiften som bland annat innehåller kostnader för trafikledning.
– LFV kan ta ut täckning för sina kapitalkostnader på två olika sätt, men inte båda samtidigt, säger Simon Posluk, chef för den ekonomiska kontrollen på Transportstyrelsen. Vi anser att LFV tagit betalt dels enligt en schablonmodell, dels för de faktiska kapitalkostnaderna. Man har alltså fakturerat flygbolagen två gånger för samma undervägsavgift.
Transportstyrelsen kräver därför att LFV betalar tillbaka ca 100 miljoner som det rör sig om för år 2009. Skulle regeringen – som nu alltså i rollen som ägare till LFV har att granska ett av sina egna bolag – gå på samma linje blir det med all säkerhet en granskning också av åren 2007, 2008 och 2010. Summan riskerar då att bli så hög som 400 miljoner som verket måste betala tillbaka till flygbolagen.
Luftfartsverket med risken för en ekonomisk smäll på nära en halv miljard hängande över sig, har en helt annan inställning än Transportstyrelsen. Urban Trygg är ställföreträdande generaldirektör.
– Vi anser att Transportstyrelsen har fel i sak och vi har inte dubbeldebiterat flygbolagen, säger han. Vi har använt de redovisningsregler som vi tycker är riktiga och har konsulterat både svenska myndigheter och EU-myndigheter i frågan.
LFV får ca 75 procent av sina totala intäkter från just de avgifter som nu är ifrågasatta och SAS är det flygbolag som betalar mest.
– Mellan 18 och 20 procent av deras intäkter kommer från oss, säger Jens Justersen som är ansvarig på SAS för avgifterna till LFV. Vad vi förstår så har Transportstyrelsen rätt i sin kritik och vi förutsätter att LFV betalar tillbaka till flygbolagen.
För SAS rör det sig alltså om betydande summor, ca 20 miljoner i den första granskningen och drygt 80 miljoner i en eventuell utökad granskning. Jens Justersen är också kritiskt till den ”alarmerande kostnadsökning” som LFV tagit ut de senaste åren samtidigt som flygbolagen kämpar hårt för att minska sina kostnader. Den senaste aviserade avgiftshöjningen från LFV är på 11 procent vilket placerar de svenska flygavgifterna bland de högsta i Europa.
– LFV har inte anpassat sig efter den förändring som verket genomgått och jag ifrågasätter deras kostnadskontroll. Genom Svenska FlygBranschen har vi klagat hos näringsdepartementet och det har varit höjda ögonbryn där, det trodde inte att det stod till som det gör. Det är bra att Flygtorget skriver om det här.
Ärendet ligger nu hos regeringen men det finns inga uppgifter om när ett avgörande i frågan kan komma.
Kommentarer
Flygbolagen har stark kritik
Personalen har stark kritik
Transportstyrelen har stark kritik
stackars LFV ledning så missförstådda och alla är bara dumma.
TS är den övervakande myndigheten i likhet med HD eller KU
Inget märkligt i att LFV blir granskat av TS.
LFV är som sagt affärsdrivande versamhet “med avkastningskrav av staten” dvs vinstdrivande.
Läs på! LFV är inget bolag, än mindre ngn vinstdrivande, låt vara affärsdrivande, verksamhet men tyvärr med ett avkastningskrav från Staten som man själv är en del av.
TS är även den en del av Staten och att höra att Staten jagar Staten på det här sättet är bara löjligt. Till detta kommer att Swedavia också det är en Statlig verksamhet. Allt en osalig röra
Värst vad alla hackar på Transportstyrelsen som upptäckt att LFV förmodligen tagit ut för höga avgifter av flygbolagen. Är det inte bra om det blir rätt (om det nu är fel)? Bolagen ska inte betala mer än nödvändigt och TS ska givetvis inte sitta i knät på LFV. Tvisten ska lösas, vem som vinner får vi se.
LFV eller Swedavia sak samma.
Två affärsdrivande statliga bolag!
Mycket smart att dela upp verksamheten för att öka intäkterna till statskassan och ökade bonusar till ännu fler chefer.
Och som TS uttalar sig, -“Vinna” mot kan konkurrerande transportmedel. Utan alla delar inom flygbranschen fungerar vi inte. Och då kan “vinnarna” sitta där och klappa sig på ryggen, utan jobb eller intäkter…men de hade “rätt” iaf. Nej kom igen nu och försök samarbeta och sluta kasta skit på varandra, och låt vår bransch åter bli en som unga och gamla DRÖMMER om att ta sig in till…
Vill bara kommentera på att jag har suttit tyst och läst på de olika forum och diverse inlägg på denna sidan. När jag var yngre gillade jag att läsa på denna sidan, om branschen spekulationer och folk som hade drömjobben jag önskade. Men efter de senaste månaders flertal “ding ding värld” liknande artiklar och skriverier från Flygtorget och folk som kommenterar känner jag sådan besvikelse. För om några är det väl vi tillsammans i branschen som skall diskutera hur vi skall överleva tillsammans.
LFV har inget med personalparkeringen att göra. LFV driver flygtrafiktjänsten. Swedavia driver flygplatsen.(Även parkering) Sedan 1 april 2010 är det 2 skilda bolag. Gör om gör rätt.
Innan första April hette LFV(flygtrafiktjäsnten) ATS
Flygbolagen betalar ju inte tillbaks sin skuld så då kan väl LFV också skita i att betala. Jag tror iofs inte att det finns någon substans i detta påhopp. Är det inte TS som “hittar på” de prognoser som gör att det är omöjligt för LFV att ta ut rätt avgifter? Känns lite som om TS vill ge igen för LFV;s kritik om just detta! Småpåvar!
Är det någon mer än jag som tycker artikeln är väldigt luddig? Och som tidigare nämnts: “Vi räknar med att vinna…” Detta ger inget högt förtroende för TS, iaf inte från min sida.
Vad är det för klant på TS som uttalar sig så. Kan man köpa aktier i TS också?
Transportstyrelsen säger “Vi räknar med att vinna det här”- trodde de var en myndighet. Eller jobbar de för flygbolagen?
Till Anställd på Arlanda. Du menar väl iallafall Swedavia och inte LFV?
Då förstår jag varför LFV smyghöjer avgifterna för personalparkeringen på Arlanda.
Undrar på vilka andra inovativa sätt kommer vi som arbetar på Arlanda att få bidra med att betala igen LFV:s skuld till flygbolagen?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten