LFV sänker avgifter för utrikesflyg

Publicerad den 15 november 2006
Kommentarer

Luftfartsverket, LFV, sänker sina passageraravgifter för utrikestrafik med sammantaget 90 Mkr från Arlanda och Landvetter från årsskiftet. Dessutom avsätter LFV 15 Mkr till åtgärder för att öka inkommande turism till Sverige.

Skälet till avgiftssänkningarna för utrikesflyget är att LFV i år gör en vinst på runt 450 Mkr. Därmed har man råd att öka konkurrensförmågan genom att sänka avgifterna.

Starkt bidragande till att LFV nu sänker avgifterna är det avkastningskrav staten har på verket; 8 procent och en soliditet på 20 procent (på lång sikt 25 procent).

"Genom den kraftigt ökade trafikutvecklingen och kostnadsbesparingar har vi nått ett resultat som ligger över detta krav och kan därför sänka vissa avgifter", säger Lars Rekke (bilden th), LFV:s generaldirektör. "Vi förväntar oss f ö en ungefär lika positiv utveckling nästa år."

Lars Rekke påminde vid en pressträff på onsdagen om att avgifterna för inrikesflyget 2004 sänktes med 50 Mkr.

"En inrikesflygning kostar också f ö betydligt mindre i avgifter än en utrikesflygning",
sa Lars Rekke.

Lite intressant är att konstatera att LFV:s kärnverksamhet, d v s hanteringen av själva flygplatsen för passagerare och flygtrafik, går med cirka 275 Mkr i förlust på en omsättning av runt 2,5 miljarder kronor.

KoDäremot är kringverksamheten, som parkeringar och försäljning på flygplatserna, en riktig kassako. På 2,5 miljarder kronor i omsättning görs en vinst på hela 625 Mkr.

“Ungefär så ser det ut på de flesta andra flygplatser”, konstaterade Lars Rekke. “Det är därför man också stimulerar flygbolagen – och därmed gör affär på allt omkring.”

LFV har dock samtidigt sedan 11 september 2001 fått vidkännas kraftigt ökade kostnader för säkerheten vid sina flygplatser. Runt en halv miljard kronor årligen kostade säkerheten inledningsvis. I år uppgår den utgiftsposten till 370 Mkr.

Lars Rekke konstaterade att flyget – genom att flygtrafiken växer så kraftigt – orsakar stigande koldioxidutsläpp.

“Flyget kommer därför att utsättas för nya åtgärder, eller avgifter, som t ex den flygskatt som den förra regeringen försökte genomföra. Vi förutsätter och önskar dock att sådana eventuella åtgärder beslutas internationellt så att det blir lika för alla.”

Lars Rekke betonade vikten av att branschen går före med egna åtgärder så snart som möjligt.

“Vidtar vi sådana själva så är det bättre, för annars blir det lagstiftning och en sådan tar inte samma hänsyn till Riksdagenalla delar av verksamheten.”

LFV slår sig lite för bröstet och säger att man på relativt kort tid drastiskt har lyckats minska sina egna utsläpp, t ex genom uppvärmning med biobränslen och genom att nästan uteslutande använda sig av fordon som är miljöklassade.

Från 2004 till idag har utsläppen på så sätt minskats från 35 000 ton per år, till cirka 12 000-13 000 ton.

“Vi köper dessutom certifikat i enlighet med Kyoto-protokollet, där pengar från oss går till miljöåtgärder i andra länder i världen”, säger Lars Rekke.

Lars Rekke pekar också på LFV:s samarbete med framför allt SAS i försöket med s k gröna flygningar och landningar (Flygtorget @irmail 10 november 2006).

Vidare ger man förmåner till taxi som är miljöbilar. Bl a får sådana ställa sig före andra taxibilar på Arlanda.
Tidigare kördes 30-40 lastbilar med bränsle, från Värtahamnen, via bl a Lidingövägen och Valhallavägen i Stockholm, till Arlanda. Nu kommer bränslet med tåg från Gävle.

För Arlanda pågår också ett mycket intressant projekt för uppvärmning av flygplatsen under den kalla årstiden, och för kylning under sommaren.

En avläggare av Brunkebergsåsen finns alldeles i närheten av Arlanda. I denna ås finns en s k akvifer, en reservoir, som kan fås att fungera ungefär som en termos. Om sommaren ska kallvatten tas därifrån till fjärrkylnätet. Samtidigt ska man fylla på med 20-gradigt returvatten som lagras till vintern och som kan användas till uppvärmning av Arlanda.

Just nu är akvifer-projektet på ett prov- och planeringsstadium, men byggstart planeras till andra halvan av 2007. Ett år senare ska anläggningen kunna tas i bruk.
Per Töörn
Flygtorget @irmail bad Per Töörn i Svenska Flygföretagens Riksförbund, SFR, (bilden tv)kommentera LFV:s avgiftssänkningar efter nyår för enbart utrikestrafiken. Så här säger han:

“Det är trevligt och positivt att LFV når sitt resultatmål och sänker avgifterna. Men det är ju både inrikes- och utrikesflyg som bidrar till det goda resultatet. Därför kunde väl LFV sänka avgifterna proportionerligt mellan de båda, inte minst nu när inrikestrafiken mattas av.”LFV nya loggan liten


Luftfartsverket, LFV, ändrar f ö efter årsskiftet både namn och logga. Verkets namn blir i fortsättningen enbart LFV rätt och slätt – och här intill visas hur LFV-loggan kommer att se ut.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten