LFV testar elflyg

Publicerad den 23 januari 2025
Kommentarer
Simuleringar ska bana väg för framtidens elflyg och vätgasflyg. Forskningsprojektet Elflyg i Sverige har tittat på hur framtidens flyg ska kunna samverka med konventionella flygplan i svenskt luftrum. Målet är att ta reda på var i landet det är möjligt att införa elflyg på flyglinjerna, men också att utreda hur flygplatserna behöver förändras.

På LFV:s testanläggning vid Malmö flygplats testades ett scenario där elflyg från flera destinationer möttes vid Örnsköldsviks flygplats, som användes som en hypotetisk regional hubb. Flygplanen levererade passagerare som flögs vidare med ett större flygplan till Arlanda. Resultaten visade hur förändringar i flygmönster kan påverka arbetsbelastningen för flygledare.

– Vi fick mycket värdefull data, både kvantitativ och kvalitativ, och bra feedback från de flygledare som deltog. Flexibiliteten i flygledningens hantering av nya flygplanstyper var väl anpassad, men vi identifierade också nya utmaningar, säger Pedro Vicente-Azua från LFV i ett uttalande på LFV:s hemsida.

– Tornet påverkades mest. När 6–7 flygplan anländer samtidigt krävs mer sekvensering, det vill säga att flygledaren skapar en kö av flygplan i rätt ordning och med säkert avstånd inför landning. Vi testade också hur en extra approach-sektor, vilket är det luftrum runt större flygplatser där flygplanen ordnas för inflygning och avgång, skulle påverka trafikflödet, berättar Pedro.

Elflygens tekniska prestanda ligger inom ramarna för dagens flygledning, men resultatet pekar på att förändringar i luftrum och resurser kan behövas för att hantera de nya operationella koncepten. En av de största utmaningarna är de nya flygmönster som uppstår med elflyg och de potentiella kraven på förändrad luftrumsstruktur och ökad bemanning, särskilt inom approach och torn, skriver LFV.

Projektet Elflyg i Sverige, som finansieras av Trafikverket, drivs av LFV i samarbete med bland andra RISE, Chalmers, Linköpings universitet, Swedavia och Heart Aerospace. Målet är att undersöka hur elflyg kan integreras i det svenska transportnätet och vilka förändringar som krävs för att stödja dess implementering från 2030 och framåt.

I augusti 2024 enades de nordiska länderna i en deklaration att gemensamt främja utvecklingen och införandet av kommersiellt elflyg senast 2030.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Arne
2025-01-27 00:41

Eftersom elflyg inte blir biligare än konventionellt flyg inom de närmaste 10-15 åren uppstår inte några nya flyglinjer. Frågan om ett sekundärt nav i Norrland har testats i praktiken. 1990-93 flögs Arvidsjaur-Umeå med IAI Westwind. När linjen lades om via Storuman till Arlanda ökade passagerarantalet kraftigt. Till 1994 flögs Vilhelmina-Lycksele-Umeå varefter linjen lades om till Arlanda och gav mycket stor passagerarökning. Navfrågan utreddes dessutom på LFV år 1996, närmast för att klarlägga om minskad belastning på Arlanda kunde förväntas genom ett sådant arrangemang. Svaret var ett klart nej och passagerarna vill inte ha ett sekundärnav. Dessutom var det hela miljömässigt ogynnsamt.

Mikael
2025-01-25 17:18

Batteri drivna flygplan för kommerciell flygning, annat än kanske taxi flyg, kommer inte att bli verklighet med dagens batteri teknik. Batterierna vi har idag är på tok för tunga och har eländig energitäthet.

@Que
2025-01-24 16:54

o.k. och vad kostar den byggnationen då ? Och vem är beredd att ta den risken i
t ex Ö-vik. Det hela bygger ju på att det ska finnas en köpare som har nån form av ekonomisk stabilitet. Det lär du ju inte få med plan som inte lastar något å inte flyger nån längre stund…..

Hakaol
2025-01-23 15:57

Om man tar Örsköldsvik som exempel och Heart Aerospace ES 30 vilka linjer kommer den kunna operera därifrån räckvidden är väl vad jag förstår väldigt begränsad

Harald
2025-01-23 15:43

LFV kanske kunde koncentrera sig på det de ska göra så kanske de kommer upp i 50% (till ett grovt överpris)

Que?
2025-01-23 15:25

Den som bygger infrastrukturen säljer el till kunden/flygbolaget. Ett elbolag kanske, fattar inte riktigt frågan?

Åke
2025-01-23 14:55

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar för Ö-vik att ladda 6-7 plan. (Vad kalkylerar Heart med per plan t ex. ?)
Vem står för kostnaden av ladd strukturen på flygplatsen, operatören, flygbolaget ???
Är nog bättre, enklare och billigare, att satsa resurser på det fossilfria bränslet, än den här batterinojan som existerar inom flyget. Är ju ren greenwashing.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten