Low Cost-bubblan växer i Europa !

Publicerad den 2002-02-04 00:00av Redaktionen
Kommentarer

Det tidigare British Airwaysägda “low-cost” bolaget Go siktar på börsen inom 2 år säger bolagets VD Barbara Cassani till ATW som hade uppdrag från BA att starta Go för 3 år sedan. Go såldes billigt till den egna ledningen förra året efter ständiga förluster, något som British Airways säkert ångrar idag.
Go har hemmabas på London Stansted – samma som RyanAir – och är dessutom aktiva i Bristol och har planer för en satsning på att utmana det nya bolaget “bmibaby” East Midlands Airport.
Go opererar för närvarande 18 Boeing 737-300s, men diskuterar med Boeing och Airbus om en större utökning. 80% av försäljningen sker över Internet..
Som alla kollegor i den s k “bubblan” flyger Go i genomsnitt 11 timmar per dag med flygplanen och vänder dem på flygpltserna på mindre än 30 minuter. Förebilden är amerikanska Southwest.
Go använder sig – till skillnad från t ex RyanAir – av ett bonussystem för att behålla sina kunder.

Go´s uppstartande konkurrent – British Midland-ägda lågprisdottern bmibaby – säger samtidigt att de redan före start sålt 52.000 biljetter under en 4-dagarskampanj. British Midland och bmibaby påstår att de den 28 januari hade fler besökare på sin websida än British Airways. BA – som gjorde en förlust på 2,7 miljarder SEK sista kvartalet 2001 – anger konkurrensen från low cost-bolagen som en faktor.

I Sverige påstår uppstartande GoodJet – med isländst flygbolag som operatör – att försäljningen går stålande på den nya Parislinjen från Göteborg som startar i slutet av april.

Hur var det vår förra kommunikationsminister Inez Uusman sa när Internet började växa? ” Det där är bara en fluga “.!

( bilden: Go´s nuvarande linjenät )

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten