Lufthansa, Germanwings och easyJet

Publicerad den 28 december 2005
Kommentarer

EU- Kommissionen i Bryssel gav just innan jul, Lufthansa tillstånd att köpa aktiemajoriteten i Germanwings.

Detta har ådragit Kommissionen easyJets vrede. Med tanke på Lufthansas  dominerande ställning med 57% av den tyska marknaden, inräknat dess partners, borde Kommissionen ha undersökt saken noga, säger easyJet.

easyJet ställer tre öppna frågor till Lufthansas CEO Wolfgang Mayrhuber (bilden ovan)


  •  Vad garanterar att inte Lufthansa använder sin dominerande ställning till att höja priserna på den tyska
     marknaden?

  •  Vad garanterar att inte Lufthansa tänker använda Germanwings som redskap för prisdumpning?

  •  Hur kan det vara i konsumenternas intresse att det dominerande bolaget ytterligare stärker sitt grepp
     över marknaden?

John Kohlsaat, easyJets Tysklandschef säger i tillägg, att detta är tredje gången på två år som Kommissionen Easyjet, litengodkänner att ett dominerande nationellt bolag ytterligare kan stärka sin ställning, medan enbart ett gnutta intresse ägnats åt konsekvenserna för dem som skall betala.

Kohlsaat säger vidare:

“Lufthansa eftergifter är ett skämt. Det handlar om mycket mer än att enbart ge upp några slottar här och där. I grunden vet inte Lufthansa hur de skall bemöta konkurrensen från lågprisbolagen. Lufthansas svar har blivit att köpa allt de ser, flygbolag, Frankfurts flygplats, luftrafikledningen. Denna strategi kommer att misslyckas eftersom vad som avgör överlevnad inte är storlek utan effektivitet, förmåga till anpassning och främst av allt en låg kostnadsbas”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten