Maj i siffror – Pingsten gav mindre affärsflyg
Publicerad den 5 juni 2002Flygplatsernas 12 i Topp, antal passagerare inrikes, utrikes och charter maj 2002
Nr | Flygplats | Tot passagerare | Jmf. april 2002 | Jmf. maj 2001 |
1 | Sthlm/Arlanda | 1 481 791 | +4% | -13% |
2 | Gbg/Landvetter | 366 250 | +14% | -6% |
3 | Malmö/Sturup | 168 190 | +10% | -14% |
4 | Sthlm/Bromma | 99 700 | +2% | +1% |
5 | Luleå | 82 010 | +10% | -12% |
6 | Umeå | 68 400 | +11% | -7% |
7 | Östersund | 33 430 | -14% | -9% |
8 | Sundsvall | 37 450 | -1% | -20% |
9 | Ängelholm | 29 960 | -2% | -15% |
10 | Visby | 27 750 | +17% | -6% |
11 | Sthlm/Skavsta | 26 100 | +11% | +11% |
12 | Skellefteå | 22 300 | +14% | -10% |
Trafiken på flygplatser som till exempel Östersund påverkas bland annat av mindre charterflyg. Sundsvall och Ängelholm är utpräglade affärsreseorter och där är nedgången beroende på kombinationen lågkonjunktur och helger.
Göteborg Landvetters återhämtning under maj är klars bättre är Arlanda och Sturup, vilket delvis kan bero på nya lågkostnadssatsningar som Goodjet till Frankrike och andra nya linjer. Lägger man till den nya trafiken från Säve på cirka 8000 resenärer är nedgången i Göteborgs flygtrafik förhållandevis blygsam, cirka 3%.
Lågkostnadsbolagen ökar stadigt. Skavsta, Västerås och Göteborg Säve ökade alla med med cirka 11% och Ryanair är största leverantör av Londonresor från Sveriges två största städer. Sammantaget flög cirka 40.000 resenärer från dessa flygplatser till London under maj månad. Nu är det relativt fullt i dessa flygplan 70-80%ig beläggning och tillväxten begränsas.
Den 14:e juni kommer Ryanair att redovisa nya satsningar på lågkostnadsflyg i Sverige och avslöja var bolaget skall bygga upp en större bas. Det lutar åt Västerås eller Stockholm/Skavsta.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten